اهمیت رنگ ها در دنیای تجاری و بازاریابی
رنگها در دنیای اقتصاد از اهمیت ویژهای برخوردارند تا جایی که اختلافات بزرگی هم برای حق استفاده از رنگها میان شرکتهای بزرگ جهان در جریان است.
رقابت بر سر استفاده از رنگ ها در عالم تجارت و اقتصاد بسیار شدید است تا جایی که هر سال شرکت های بزرگی بابت دفاع از حق استفاده انحصاری از رنگ های خود به دادگاه ها شکایت می برند.
رنگ قرمز بانک “اشپارکاسه”
دویچه وله در گزارشی نوشت: شعبههای بانک “اشپارکاسه” آلمان از رنگ قرمز خاصی استفاده میکنند اما بانک “سانتاندر” در اسپانیا نیز از همین رنگ استفاده میکند و چندی است اختلافات بر سر اجازه استفاده از این رنگ میان این دو شرکت اروپایی بالاگرفته است. سرانجام دادگاه عالی آلمان رای بر استفاده بانک “اشپارکاسه” از این نوع رنگ قرمز خاص داد.
رنگ نارنجی بیسکویت “براندت”
سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی که در شرکت “گلدمارکه” فعال است در باره نقش رنگها در برندهای مختلف میگوید مهم این است که رنگی در ذهن بیننده برای مدتی طولانی باقی بماند. خانم گلدهامر بر این نظر است که شرکت بیسکویت سازی براندت آلمان با استفاده از رنگ نارنجی خاص به این هدف خود رسیده و این رنگ در ذهن بیننده باقی میماند.
رنگ زرد انتشارات “لانگنشاید”
رنگ زرد نیز در بخش مهمی از شرکت های تجاری آلمان اهمیت ویژهای دارد. انتشارات لانگنشاید یا پست آلمان با رنگ زرد شناسایی میشوند. بیسکویت “لایبنیتس” و کتابچههای انتشارات “رکلام” نیز از رنگ زرد استفاده میکنند. سیلویا گلدهامر، کارشناس برندهای مختلف اقتصادی بر این نظر است که “رنگهای مشخص و یکدست چون رنگ زرد، در ناخودآگاه افراد نفوذ میکنند و در ذهن بیننده باقی میمانند.”
رنگ سرخابی “تلکوم”
شرکت تلکوم که بزرگترین شرکت مخابرات اروپاست، رنگ سرخابی را برای برند خود انتخاب کرده است. البته تلکوم از یک شرکت وبسایت آمریکایی که از رنگ سرخابی تلکوم استفاده کرده بود شکایت کرد، اما باخت و آن شرکت هم اکنون حق استفاده از همان رنگ را برای خود به دست آورده است.
رنگ بنفش شکلات “میلکا”
گاوی که روی پوستاش لکههای بنفش باشد، وجود ندارد اما شکلاتهای شرکت میلکا از چنین گاوهایی برای فروش محصولات خود استفاده میکند اما چرا رنگ بنفش مورد توجه این شرکت قرار گرفته است؟ شاید چون شکلات ذهن انسان را به دوران کودکی میبرد و رنگ بنفش نیز دقیقا همین احساس را در انسان برمیانگیزد.