آنچه در رابطه با قطع سررسید باید بدانید

در صنعت چاپ و تکثیر قطع اصطلاحی است که معرف ابعاد یک محصول چاپی می‌باشد. به همین ترتیب قطع سررسید در هنگام سفارش دهی به تولید کننده، با توجه به عواملی نظیر: بودجه، دریافت کننده سررسید، سلیقه سفارش دهنده و کاربرد مورد نظر، اعلام می‌گردد. با توجه به اینکه برای هر قطع استاندارد نامی گذاشته شده است، به طور متداول هنگام اعلام قطع سررسید ابعاد آن به صورت عددی گفته نمی‌شود. این نام‌ها به ترتیب از کوچک به بزررگ در زیر توضیح داده شده‌اند:

سررسید پالتویی (۱۰*۱۷ سانتی متر):

این نوع سررسید، همانطور که از نامش مشخص است، با ابعادی از نظر طول و عرض و تعداد صفحات، تولید می‌شود که به راحتی در  جیب یک پالتو یا کت گذاشته شود. معمولا در  این مدل سررسید، با توجه به اندک بودن تعداد صفحات، هر صفحه شامل یک هفته است. به همین علت محل یادداشت برای هر روز اندک بوده و کاربرد آن بیشتر برای آگاهی از تاریخ و یا درج مطالب و قرارهای مهم به طور خلاصه، و برای یادآوری می‌باشد.

در صورت مشابه بودن سایر مشخصات مانند جنس کاغذ و جلد، سررسید اروپایی کمترین قیمت را دارد. لذا در صورت محدود بودن بودجه و تمایل به توزیع سررسید در تیراژ بالا، این مدل بسیار مناسب می‌باشد.

سررسید اروپایی (۱۲*۲۱ سانتی متر):

این مدل از سررسید که به نسبت جدیدتر از سایر مدل‌های استاندارد می‌باشد، برای افرادی مناسب است که قصد همراه داشتن سررسیدی با فضای یادداشت نسبتا خوب و خوشدست می‌باشند. از آن‌جایی که این قطع سررسید با هدف سهولت در حمل و یادداشت برداری طراحی شده است، معمولا صحافی آن به صورت فنری و با یک کش برای بسته نگه‌داشتن به هنگام در دست گرفتن، انجام می‌شود.

(توجه: قطعی با ابعاد ۱۲*۱۷ نیز در بازار موجود است که توسط تولید کنندگان محدودی ارائه می‌شود و مزایای حمل راحت (مانند پالتویی) و امکان یادداشت بیشتر (مانند اروپایی) را به صورت توامان دارد.

سررسید رقعی (۱۵*۲۱ سانتی متر):

مدل رقعی با عرضی بیشتر از مدل اروپایی تولید می‌شود. به همین جهت معمولا، در صورت یکسان بودن طراحی داخلی، فضای بیشتری را برای یادداشت دارد. با این وجود به علت بیشتر بودن ابعاد و وزن، ممکن است حمل آن اندکی دشوارتر باشد. توجه داشته باشید که از نظر قیمتی قطع اروپایی معمولا گرانتر می‌باشد.

سررسید وزیری (۱۷*۲۴ سانتی متر):

قطع سررسید وزیری پرکاربردترین نوع می‌باشد که به علت نزدیکی آن به قطع‌های رایج دفاتر و کتب، به چشم استفاده کننده آن بسیار آشنا می‌باشد. هرچند به علت بزرگی آن فضای نوشتن خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ با این وجود سنگینی و طول و عرض بیشتر، ممکن است همراه داشتن مداوم آن را کمی دشوار کند. به همین علت معمولا سررسید مدیران از انواع رقعی و اروپایی انتخاب می‌شود.

سررسید خشتی (مربعی با ابعاد دلخواه):

ابعاد این قطع که به مربعی نیز معروف است، معمولا توسط سفارش دهنده تعیین می‌گردد. تولید این نوع سررسید با توجه به اتلاف زیاد کاغذ در آن پرهزینه است و در تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارد. در صورتی که محدودیتی در بودجه ندارید و به دنبال سررسیدی خاص برای مشتریان خود می‌باشید، این قطع می‌تواند هدیه‌ای به یاد ماندنی باشد.

سررسید خاص (ابعاد دخواه):

با توجه به توان تولیدکننده سررسید، به جز ابعاد استاندارد یاد شده، در صورت بالا بودن تیراژ، امکان تولید با ابعاد دلخواه نیز وجود دارد. توجه شود که برای چنین سفارشاتی زمان را لحاظ کرده و حداقل سه ماه پیش از سال جدید کار را با تولید کننده مورد نظر مطرح نمایید. در این صورت داخلی و جلد سررسید نیازمند طراحی و آماده‌سازی از ابتدا بوده و این فرآیند قطعا زمان و هزینه‌بر خواهد بود.