انتخاب هدایای تبلیغاتی از زبان مدیران کسب و کار

آیا تا به حال به ذهنتان رسیده است که دلیل انتخاب هدایای تبلیغاتی مختلف از دید سایر کسب و کارها چه می‌تواند باشد؟ آیا انتخاب هدیه‌ای خاص بخاطر سازگاری با برند سازمان بوده یا تنها به دنبال محصولی جذاب یا معمول بوده‌اند؟ پس خواندن مطلب زیر از زبان ۹ مدیر ارشد کسب و کار متوجه می‌شوید که هر یک از این دلایل در جایگاه خود کاربرد دارد:

۱- انتخاب هدایای تبلیغاتی متفاوت برای بخش‌های متفاوت مخاطبان:

من سعی می‌کنم چیزهایی را پیدا کنم که مرتبط با برندینگ و لوگوی ما باشد و در عین حال برای مخاطبان هدفمان جذاب و مفید واقع شود. مثلا سوهان ناخن با یک خانه کوچک در انتهای آن برای مشتریان خانم که در زمینه معاملات املاک فعالیت می‌کنند. همچنین چراغ قوه‌های چند کاره برای مشتریان آقا. لوگوی ما به شکل یک قطب‌نما است در زمینه معاملات ملک کسکونی و تجاری تخصص داریم. پس لوگوی حک شده ما بر روی یک چراغ‌قوه به نوعی معرف ماهیت کار شرکت حقوقی ما برای پیدا راه صحیح است.

در انتخاب هدایای تبلیغاتی برای نمایشگاه‌ها نیز سعی می‌کنیم متفاوت و جالب عمل کنیم. مثلا در روز اول دیدار با یک مشتری به او یک لنگه صندل می‌دهیم. برای دریافت لنگه دوم او بایستی یک روز دیگر نیز در نمایشگاه پیش ما بیاید. در این صورت هم دوبار فرصت صحبت با او را داریم، هم هنگام استفاده از این هدیه مفید به یاد ما خواهد بود.

shelly-antley

شلی انتلی (Shelly Antley) – مدیر بازاریابی –  Hanszen Laporte

۲- انتخاب هدایای تبلیغاتی ترکیبی:

وقتی غرفه خود را در کنفرانس‌ها داریم، معمولا هدایایی می‌دهیم که مردم نگه دارند و استفاده کنند. مثل خودکار، برچسب، پد موس و در باز کن. این موارد به کسب و کار ما ارتباطی ندارند. اما چون کاربردی هستند و مورد استفاده دریافت کنندگان قرار می‌گیرند، می‌توانیم به کمک آن مقدار خوبی تبلیغات کنیم.

ian-aronovich

یان آرونوویچ (Ian Aronovich) – موسس و مدیرعامل – GovernmentAuctions.org

۳- هیچگاه هدایای تبلیغاتی که دوست ندارید ندهید:

روزی یک خودکار نمونه خوبی در یک نامه دریافت کردم و مقداری از آن را برای هدیه دادن در یک نمایگاه خریدم. هرچند خودکار نمونه به خوبی ساخته شده بود، اما مابقی کیفیت بسیار پایینی داشت. نشتی جوهر و خرابی پیچ نمونه آن بود. پس لزومی نداشت که دیگر از آن محصول سفارش دهم. شما هم هدیه‌ای با کیفیت کم ارائه ندهید چرا که برند شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

robert-barrows

رابرت باروز (Robert Barrows) – مدیرعامل – R.M. Barrows, Inc. Advertising & Public Relations

۴- کیفیت را فدا نکنید:

چرم رویس (Royce Leather) در انتخاب هدایای تبلیغاتی طوری عمل می‌کند که معرف ماهیت لوکس محصولات خود باشد. ما معمولا مواد اولیه بسیار با کیفیت مانند کارت ویزیت چرمی را انتخاب می‌کنیم که به مشتریان و شرکای تجاری خود نشان دهیم در ارتباط با ارائه محصول با کیفیت جدی هستیم.

همچنین هنگام گزینش این محصولات همیشه در نظر داریم که صرف دقت و وسواس علاوه بر پول باید به اندازه‌ای باشد که در خود محصولات چرمی شرکت رعایت می‌کنیم.

andrew-royce-bauer

اندرو رویس باور (Andrew Royce Bauer) – مدیرعامل –  Royce Leather

۵- وقتی از یک هدیه بازخور خوب گرفتید به استفاده از آن ادامه دهید:

ما همواره به  دنبال راه‌های جذاب و پرنشاط برای ثبت خود در خاطر مشتریان هستیم. مثلا به جای انتخاب هدایای تبلیغاتی معمول مثل خودکار چاپ خورده، سر کلیدی‌هایی در اشکال مختلف می‌دهیم. مثل سرکلیدی به شکل خانه، با چراغ‌قوه LED، چندکاره و …. چنین هدیه‌ای تا حدودی با کسب و کار ما که املاک و مدیریت دارایی می‌باشد نیز سازگار است. مشتریان نیز هدایای ما را بسیار بیشتر از یک خودکار نگه می‌دارند.

oliver-overton-morgan

الیور اورتون – مورگان (Oliver Overton-Morgan) – مالک –  Absolut Realty Inc.

۶- در انتخاب هدایای تبلیغاتی مقداری تفریح را لحاظ کنید:

در انتخاب هدیه‌های تبیغاتی برای مناسبت‌های مختلف معمولا با خود یک جلسه طوفان فکری خلاقانه برگزار می‌کنیم. به عنوان یک نویسنده خودم علاقه زیادی به خودکار و دفترچه یادداشت دارم، اما این لزوما نظر مشتریان من نیست. اسباب‌بازی‌های بسیاری در دفتر کار من هست؛ پس ابتدا نگاهی به محصولات با در این زمینه می‌اندازم. یکبار به طور اتفاقی پازل به ذهنم رسید. به نظر محصولی خوب و منطبقی با بیزینس ما خواهد بود. چرا که هم متفاوت هستند هم نمادی از کمک ما برای کنار هم گذاشتن قطعه‌های بازاریابی محتوا توسط شرکتمان می‌باشد. تفریح هم دارند.

rachel-walker

ریچل پارکر (Rachel Parker) – موسس و مدیرعامل – Resonance Content Marketing

۷- محصولات تبلیغاتی بدهید که مردم از دریافت آن خوشحال شوند و استفاده کنند:

اولین چیزی که در انتخاب هدایای تبلیغاتی برای برندتان باید به آن توجه کنید این  است که هدیه واقعا مورد استفاده مخاطب قرارگیرد. مثلا اگر به مشتری از طبقه‌ی بالای درآمدی و اجتماعی تی شرت هدیه بدهید جاذبه‌ای برای او ایجاد نخواهد کرد. اگر بودجه کافی دارید سعی کنید هدیه با برندتان همخوانی داشته باشد و مقداری خلاقیت نیز چاشنی کار کنید. به دنبال ارزان‌ترین محصولات نباشید. خودکاری که پس از یک هفته ننویسد یا تی شرتی که بعد از مدت اندکی قابل استفاده نباشد، اعتبار شما را به همراه خود به سطل زباله خواهد برد.

andrew-schrage

اندرو شراج (Andrew Schrage) – موسس و مدیرعامل – Money Crashers

۸- هدایای منحصر بفرد و کاربردی انتخاب کنید:

ما محصولاتی را انتخاب می‌کنیم که هیچ‌کس دیگری تا بحال استفاده نکرده است. همچنین یک هدیه‌ی تکنولوژیک، بخاطر همخوانی با فعالیت سازمانی ما، در اولویت خواهد بود. مثلا فلش مموری‌های دست‌بندی جزو گزینه‌های ما بود. بر روی آن نرم افزارهای خود را برای تست ریخته و آن را به همکارانمان هدیه می‌دادیم.

اسپیکر برای گوشی آیفون از دیگر گزینه‌ها می‌بود. جالب است که تاثیر آن بیش از حد انتظار ما بود. مدیران ارشدی بودند که از ما بخاطر این هدیه تشکر می‌کردند، چرا که یک روز خوب را کنار ساحل برایشان رقم زده بود. این همان چیزی است که برای به یاد ماندن از یک هدیه می‌خواهیم.