دستگاه های چاپ افست از قدیم تا امروز

چاپ افست | دستگاه چاپ افست

اختراع عکاسی شاید بیش از هر صنعت دیگری بر صنعت چاپ اثر گذار بوده است، اختراع عکاسی بود که حساس کردن سطح فلز و برگرداندن تصویر و حروف و نقوش بر روی آن که اساس چاپ افست است پدید آمد. امروزه دو شیوه چاپ افست و دیجیتال پرچمداران صنعت چاپ به حساب می آیند. چاپ افست بر اساس سیستم رنگ CMYK استوار است و دستگاه های چاپ افست از قدیم تا امروز براساس تفکیک رنگی این سیستم به انواع مختلف تقسیم می شده اند. ماشینهای چاپ افست یا تک رنگ هستند یا دو رنگ و یا چهار رنگ و البته دستگاههایی وجود دارند که چاپ بیشتر از چهار رنگ را انجام می دهند. ماشینهای چاپ افست از ابعاد ۲۵×۳۵ تا ۱۰۰×۱۴۰ وجود دارند و به علت وجود دستگاههای با ابعاد مختلف باید دقیقا محاسبه شود که کار چاپی ما با کدام یک از این دستگاهها مقرون به صرفه است چون در تیراژهای بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادی تفاوت زیادی در کل هزینه ها ایجاد می کند.

Offset

دستگاه های چاپ افست ضمن اینکه بسیار بزرگ و گران هستند روش استفاده ی بسیار تخصصی دارند و فقط افراد مجرب و متخصص می توانند با آن کار کنند. یکی از معروفترین شرکت های سازنده ماشین های چاپ افست در جهان شرکت هایدلبرگ است که سال هاست ماشین هایش در ایران مشغول فعالیت اند وشاید بتوان گفت اغلب دستگاه های قدیمی چاپ ایران متعلق به این کارخانه است. در مقابل ساختمان اصلی این شرکت در شهر هایدلبرگ، یک مجسمه غول‌پیکر فلزی به وزن ۹۰ تن و طول ۱۳ متر خود نمایی می‌کند. این مجسمه به عنوان یک سمبل برای این صنعت، پروسه چاپ را در ذهن بیننده تداعی می‌کنند. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر هایدلبرگ آلمان واقع بوده و کارخانه‌های تولیدی این شرکت، در شش کشور جهان مشغول به فعالیت هستند. این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت تولید‌کننده درعرصه ماشین‌آلات چاپ افست، بیش از ۴۷ در صد از سهام بازار جهانی این عرصه را به خود اختصاص داده است. ماشین‌آلات چاپ افست ورقی این شرکت، در سراسر جهان به عنوان روش قالب تولید محصولات چاپ چند رنگ و با کیفیت بالا، همانند چاپ مجلات، چاپ کاتالوگ، تقویم، پوستر، چاپ لیبل و چاپ بروشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. نام شرکت رولند هم به تاریخچه صنعت چاپ گره خورد است چرا که در سال ۱۹۱۲ شرکت رولند ماشین چاپ افست با سه سیلندر مساوی را تولید کرد.

در ایران قدم‌هاى اولیه چاپ افست، توسط چاپ لترپرس برداشته شد.اولین چاپ‌خانه‌اى که در ایران داراى ماشین افست شد، چاپ‌خانه مجلس بود که یک ماشین چاپ افست ساخت آلمان با مارک پلانیت بین سال‌هاى ۱۳۱۸ – ۱۳۱۷هـ.ش. برابر با ۱۹۳۹ میلادى خریدارى کرد. امروزه در چاپخانه های بزرگ ایران ماشین های چاپ افست حتی تا ۱۰ رنگ هم قابل مشاهده است که دارای ستون های فراوان و البته سرعت و دقت بی نظیری است. هنوز هم دستگاه های چاپ افست برای چاپ در تیراژهای بالا بی نظیر است و هیچ دستگاهی قابلیت رقابت با کیفیت دستگاه های افست را ندارد.