مبانی و مفاهیم طراحی گرافیک

طراحی نشانه در اوراق اداری چهارچوب مشکل و بسیار ظریفی دارد و به ناچار طراح باید به هنگام طراحی، درک درست و کاملی از چگونگی مجموعه مورد نظر و ریزه کاری های اجرای فنی و رسامی داشته باشد و بتواند با تسلط از عهده ی اداره و ترکیب جزئیات میلیمتری و حساس فرمها برآید و موفق به بیان تصویری موجز در محدوده ی تنگ و مختصر نشانه و اوراق شود; و به صورت ساده ای همه فکرها و مفاهیمش را بنمایاند. طبیعی است که چنین روندی احتیاج به تجربه فراوانی دارد و مطالعه و کار بسیاری را طلب می کند.بدون شک کارت ویزیتی که در طول روز بین چندین هزار نفر رد و بدل می شود یا نامه ای که در یک پاکت از شرکت یا موسسه به موسسه دیگر … ارسال می شود نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز در صنعت تبلیغات دارد.

این مجموعه سعی در ارائه نشانه ها و اوراقی دارد که در آن سلیقه و خواست جامعه به خوبی رعایت شده و آثاری را با برداشتهای امروزی و مدرن به جامعه عرضه می نماید.

علائم و تصاویر و نوشتار جهت برقراری بیشترین ارتباط ممکن با مخاطبان پیامی انتخاب شده و آنرا در راستای هدفی خاص نهادینه می کنند باید شرایطی ایجاد شود که آن مرکز از سایر رقبا متمایز گردد.

طرز برداشت و استفاده درست از علائم و تصاویر خود نوشتار با بیان و بازتابهای امروزی، از موضوعات مهم و ظریف فنی طراحی نشانه و اوراق اداری است.

هر اجرا فضای ویژه و تازه ای در اندازه ها و ابعاد مختلف ایجاد می کند که خلق چنین فضاهایی خود کوششی هنرمندانه است.باید توجه کرد که کوچکترین تغییر در شکل ها و فرم ها، سبب ایجاد ویژگی ها، فضاها و روحیه های جدید در نقش می شود و تفاوت های متعدد اجراهای قدیم و جدید را به وجود می آورد.

در این کتاب ابتدا کلیاتی در رابطه با عناصری که در طراحی گرافیک از جمله اوراق اداری مورد استفاده قرار می گیرد مطرح شده، سپس در بخش دوم به شناختی از لیست اداری شامل: (کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه) پرداخته شده و نهایتا برخی از آثار در این فریضه ارائه گردیده گردآوری مطالب و ترجمه آن دو بخش مجزا از هم بوده که به دلیل نیاز صورت گرفته است.

پیشگفتار: حقایق و وقایع بیشماری که در ماوراء درک بشر قرار دارند او را وا داشته تا برای ابراز اندیشه ها و مفاهیمی که بیان، فهم و توصیف کلامی آن ها مشکل بوده است. نظام هایی از علائم گوناگون ابداع کند.

کارل گوستاوینگ می گوید: تصویر در زمانی یک نماد است که متضمن چیزی در ماوراء معنای آشکار و مستقیم خود باشد.نماد دارای جنبه ای وسیع تر و (ناخودآگاه) است که هرگز نمی توان به طور دقیق آن را تعریف و یا به طور کامل آن را توصیف نمود… ما نیز امیدوار نیستیم که بتوان آن را دقیقا تعریف یا توصیف کرد.

هنگامی که ذهن به پویش نماد می پردازد با اندیشه هایی برخورد پیدا می کند که در ماوراء قابلیت های منطقی-عقلانی آن قرار دارند.

او می تواند ببیند (همانگونه که برونومناری می گوید زندگی ناشی از برقرار کردن ارتباط است. ترجیح می دهیم که فاصله های بعید زمانی و مکانی را، علاوه بر به کارگیری زبان گفتاری، از طریق استفاده از علائم نوشتاری در تمام ابعاد آن برطرف سازیم و از این طریق ایجاد ارتباط نمائیم.

پیدایش و ظهور گرافیک نوین تولیدات صنعتی همراه با پتانسیل رو به رشد و ضرورت مبادله کالا میان کشورهای مختلف جهان سبب پیدایش و شکل گیری تبلیغات تجاری شد. در تبلیغ کالا و سرویس های خدمات کلام و تصویر هر دو نقش مهمی را ایفا می کنند در آغاز از رنگ های خیره کننده در تبلیغات خبری نبود اما رفته رفته در اواسط قرن نوزدهم ویژگی طرح های گرافیک کلاسیک دچار تغییرات شگرفی شد. در همین زمان عمده تبلیغات جلب افکار و توجه همگانی برای خرید یک کالای خاص و سبقت از رقبای ارائه کننده همان کالا بود اگرچه توسعه و رشد تبلیغات تجاری، پدیده جدیدی را سبب شد. که همانا تغییر ماهیت رقابت بود. چه رقابت میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات به رقابت میان آگهی هایی که عرضه شده نبود، بلکه استفاده به جا و نا به جا از تبلیغات بود.

همچنین در این زمان سعی بر آن بود تا تاثیرات بصری رسانه های تبلیغاتی را به شکل هنرمندانه افزایش دهند و تغییرات شگرفی تا پایان قرن نوزدهم به تدریج در این امر حاصل شد و در این زمان بود که طرح های تبلیغاتی یا روح واقعا زنده پا به عرصه وجود نهادند.

تبلیغات ارائه شده از سوی تولیدکنندگان به یک مکانیسم موثر تر و مفیدتر در امر تبلیغات منجر شد و از غالب تجربه گرایی صرف و نگرش به آن، به شکل یک مسئله فردی و کم اهمیت بیرون آمد و به عنوان یک موضوع روانشناسانه مطرح گردید.