معرفی روش‌های صحافی سررسید (چسبی، ته‌دوخت، فنری و کلاسوری)

صحافی سررسید به فرآیند مونتاژ کردن صفحات و جلد آن در صنعت چاپ گفته می‌شود. این کار آخرین مرحله از فرآیند تولید سررسید است و پیش از آن طراحی، چاپ و برش و آماده‌سازی صفحات و جلد صورت گرفته است. صحافی سررسید به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می‌شود که در روش اتوماتیک کیفیت بالاتر بوده و همگی یکسان خارج می‌شود. فارغ از ماشینی یا دستی بودن، ۴ روش برای صحافی سررسیدها وجود دارد که در ادامه ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر یک بیان می‌شود:

صحافی سررسید چسبی:

در این روش برگه‌های سررسید در کنار هم قرار گرفته و با چسب به یکدیکر متصل می‌شوند. لازم به ذکر است جلد این مدل از سالنامه هنگام چسبیدن کاغذها به یکدیگر، به صورت توامان به آن‌ها چسبیده می‌شود.

مزایا: سرعت بالا در انجام کار – هزینه پایین – مناسب برای قطع پالتویی و جیبی و دفتر تلفن با قطر کم.

معایب: دوام کم – امکان جدا شدن برگه‌ها در سررسیدهای قطور – دشواری در باز نگه داشتن سررسید که باعث سخت شدن یادداشت نوشتن در آن می‌شود.


صحافی سررسید ته دوخت:

صحافی سررسید ته دوخت

در روش ته دوخت برگه‌های چاپ شده سررسید در دسته‌های ۸ یا ۱۶ برگی تا شده و با دوخت به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس از چسب برای محکم‌تر شدن اتصال استفاده می‌شود. سپس به کمک آستر بدرقه و چسب کاغذها به جلد متصل می‌شود.

مزایا: استحکام بالا – حفظ شکل ظاهری در طولانی مدت (علاوه بر سررسید، سایر محصولات چاپی نظیر کتب نفیس را نیز به این طریق صحافی می‌کنند.)

معایب: هزینه و زمان بیشتر جهت اجرا


صحافی سررسید فنری:

در این مدل از صحافی کاغذها در کنار یکدیگر مرتب شده و با دستگاه پانج یک طرفشان به صورت سرتاسر سوراخ می‌شود. سپس از درون سوراخ‌ها فنر دوبل عبور کرده و باعث قرار گیری دائم اوراق کنار یکدیگر می‌شود. همانند روش ته دوخت در این مدل نیز از آستر بدرقه برای سوار شدن اوراق فنر شده روی جلد استفاده می‌شود.

مزایا: سهولت در باز و بسته شدن سررسید – راحتی یادداشت نوشتن – درآوردن ساده یک کاغذ

معایب: فشار بیشتر بر روی آستر بدرقه که باعث کاهش عمر سررسید می‌شود – قطور شدن فنر در سررسیدهای روز شمار و بد دست شدن آن – امکان قرار گیری نامنظم کاغذها (به این علت که همه کاغذها معمولا یکجا پانچ نمی‌شوند و این کار به صورت دسته دسته صورت می‌گیرد.)


صحافی سررسید قفل کلاسور:

برای صحافی سررسید مناسب برای قفل کلاسوری، با توجه به ابعاد قفل مورد نظر و جایگاه حلقه‌ها، اوراق را سوراخ می‌کنند. سپس قفل را بر روی جلد سررسید، که معمولا مرغوب و با ضخامت بالا انتخاب می‌شود، نصب نموده و برگه‌ها بر روی حلقه‌های کلاسوری نصب می‌شوند.

مزایا: امکان اضافه و کم نمودن راحت برگه‌ها – امکان گذاشتن لت تبلیغاتی حتی در تعداد کم – استحکام و ماندگاری بالای جلد و تبلیغ روی آن – زمان کم در جاگذاری کاغذ

معایب: قیمت بالا – وزن زیاد سررسید – امکان گم شدن کاغذ