چاپ دیجیتال مقوای گلاسه مات و براق

چاپ گلاسه | چاپ گلاسه رنگی | چاپ دیجیتال گلاسه

کاغذ چاپ دارای پوشش دورو با کیفیت بالا و کمی سنگین و با سطحی صاف و هموار را کاغذ گلاسه می نامند. به عبارت ساده تر نوعی کاغذ است که روکشی براق روی آن کشیده شده تا سطحی صاف و هموار پیدا کند و مقاوت بیشتری داشته باشد. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر، در چاپ استفادهٔ زیادی دارد. از موارد استفادهٔ آن می‌تواند به کتاب‌های عکس‌دار، مجله‌ها، روزنامه، کارت ویزیت و غیره اشاره کرد. درکاغذ گلاسه نیز از نشاسته و پلاستیک استفاده می‌شود زیرا نشاسته برای هموار شدن آن و جذب جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن به خمیر کاغذ اضافه می‌کنند.

چاپ دیجیتال مقوای گلاسه مات و براق

کاغذ گلاسه مرغوبترین نوع کاغذ است که هر چه سنگین تر باشد یعنی گرماژ آنها بیشتر باشد کیفیت چاپ روی آنها بهتر است. معمولا کارهای رنگی و یا اعلا را روی کاغذ گلاسه چاپ می‌کنند. انواع مجله و جلد آن ، کارت ویزیت از مصارف اصلی کاغذ و مقوای گلاسه هستند. این نوع کاغذ به طور ویژه در چاپخانه ها و انتشاراتی ها کاربرد دارد. تکثیر تصاویر تک رنگ و چند رنگ با کیفیت خوب نیاز به کاغذی دارد که سطح آن یکدست و صاف باشد و بصورت یکنواخت جوهر جذب سطح آن شود . کاغذ گلاسه در این مورد مناسبترین می باشد. واژ‌هٔ چاپ و در واقع صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژ‌هٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است. چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقش‌های دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط‌ها، تصویرها، و… به‌وسیلهٔ انداختن اثر این نقش‌ها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته می‌شود. در تعریفی دیگر، چاپ مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار مانند کتاب، مجله، روزنامه، و جز آن تبدیل کند. چاپ بر روی کاغذ شناخته شده‌ترین کار چاپی است. امروزه چاپ یک فرآیند انبوه صنعتی است که در امور مختلف از جمله فعالیت های اداری و حکومتی کاربرد دارد. چاپ و عملیات تکمیلی از همان زمان که تولید صنعتی کاغذ ابداع شد تاکنون مطرح بوده است. چندین نسل از متخصصان از همان ابتدا مجبور بودند با تاثیرات زیانبار عوامل محیطی دست و پنجه نرم کنند. چندین نشریه تخصصی نیز در زمینه اندازه‌گیری رطوبت و دما منتشر می‌شدند، به همین خاطر در این زمینه تجربه کافی وجود دارد.

کاغذهای گلاسه در عین مرغوبیت و گرانی به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی بوده و دما ورطوبت در چاپ برروی آنها بسیارتاثیرگذار است. امروزه دستگاه‌های رطوبت‌دهی در اغلب محیط‌های تولید کاغذ استفاده می‌شوند. بسیاری از این دستگاه‌ها تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک هستند و به هیچ یا میزان کمی نگهداری و تعمیر نیاز دارند. این دستگاهها به ویژه در زمستان، که رطوبت نسبی هوا تا سطوح بسیار پایین کاهش می‌یابد، شرایط بهینه‌ای در فضاهای انبار و کارگاه‌ها ایجاد می‌کنند. کاغذ ها باید مدتی در فضای چاپخانه نگهداری شوند تا با شرایط محیطی تطبیق پیدا کنند.

banner-uncoated-recycled-paperboard-colored

مرسوم ترین شیوه چاپ دیجیتال چاپ جوهر افشان می باشد ، برای اینکه از این روش برای چاپ بر روی کاغذ و مقوای گلاسه استفاده کنیم می بایست نکات بسیاری را مد نظر قرار بدهیم. اگر برای مناسب نمودن سطح کاغذ برای چاپ جوهر افشان از پلی وینیل خالص استفاده کنیم، سطح کاغذ گلاسه خواهد شد. میزان گلاسه شدن کاغذ در این حالت ۲ تا ۸ برابر نمونه های رایج در بازار هست که این وضعیت موجب طولانی شدن زمان خشک شدن جوهر و ایجاد ترک در چاپ با جوهر پیگمنت می شود. چاپ به دست آمده بر روی چنین پوششی ، منتج به ایجاد تصویری با کیفیت بالا و همچنین تصویری دلخواه با ماهیتی گلاسه و یا مات خواهد شد.