چطور از این ۵ دسته مشتری مهم در آخر سال تشکر کنیم؟

مشتریان دوست دارند که از آن‌ها قدردانی شود و چه زمانی بهتر از پایان سال برای گفتن عبارت “از شما متشکریم”؟ واین زمان فرصت بسیار خوبی برای اجرای یک کمپین بازاریابی برای ارتباطاتی است که می­‌خواهید آن‌­ها را رشد دهید، بسازید یا تقویت کنید.

چه کسی را باید هدف قرار دهید؟

این اشتباه را نکنید که ایمیل مشتریان و مخاطبانتان را با ایمیل­‌های عمومی بمباران کنید. ایمیل­‌هایتان نادیده گرفته می­‌شوند. زمانتان تلف شده و اعتبار برندتان کاهش می­‌یابید. با ارسال پیام‌­هایی مشخص شده و هوشمندانه به همراه هدایای تبلیغاتی کاری کنید که تلاش­‌هایتان به حساب بیایند. اما در ابتدای مشتریانتان را به دسته­های زیر تقسیم بندی نموده و بر همین اساس بر ایشان راه­ کار بازاریابی در نظر بگیرید.

ا- مشتریان احتمالی نزدیک به خرید(Bottom of the funnel perpeet )

این افراد مشتریانی هستند که لیست خرید خود را محدود­تر نموده یا محصولات شما را انتخاب کرده‌­اند و به احتمال بالا پیش از سال جدید از شما خرید خواهند کرد. محتوایی که برای آن­‌ها آماده می­‌کنید باید هر موضوعی که باعث دودل شدن مشتری می­‌شود هدف قرار دهید. همچنین اطلاعاتی را فراهم کنید که به کمک آن یک تصمیم هوشیارانه و با دانش بگیرند.

طوری از کمپین خود استفاده کنید تا هنگام مذاکراتشان و اخذ تصمیم خرید توجهشان به سمت شما معطوف شود.

هدف بازاریابی: ایجاد حس حسن نیت در حین حفظ ارتباط تیم فروش با مشتریان در این مرحله­ی حساس در فرآیند خرید.

چطور؟ هدایای تبلیغاتی کوچک اما درگیر کننده بفرستید. مثلا با دادن بلیط رایگان برای یک کافی شاپ یا سینما به آن­‌ها لحظات آرامش بخشی هدیه دهید.کوچک نگه داشتن هدایا به مخاطب کمک می­‌کند که بدون احساسی بد آن را بپذیرید. همچنین آن را زود استفاده خواهند کرد و در حین استفاده به یاد شما خواهند بود. یک هدیه کوچک این امکان را می­‌دهد که تیم فروش نیز تماس خود را حفظ کرده و مراقب فرآیند پیشرفت نیز باشند.

۲- مشتریان در اواسط فرآیند خرید (Middel of the funnel prospects)

این­‌ها مشتریانی هستند که به صورت فعال محصولات شما را ارزیابی می­‌کنند. در این مرحله آن­‌ها گزینه های قابل انتخاب خود را بررسی نموده و به دنبال اطلاعاتی هستند که بدانند محصول/خدمت چگونه با نیازهای سازمان آن­‌ها سازگار می­‌شود. برای اینکه در این ایام با آن­‌ها به خوبی در تعامل باشید، محتوایی تولید کنید که شما را در رادارهای آن­‌ها حفظ نموده و محصول/خدمتتان را به لیست نهاییشان منتقل کنند.

هدف بازاریابی: در این مرحله از فرآیند تصمیم گیری هم خریدار و هم مصرف کننده­‌ی نهایی (که لزوما یک نفر هم نیستند) باید قانع شوند، پس سعی کنید با هر دو طرف در ارتباط باشید.

چطور: به هر یک کارت پستالی شخصی شده ایمیلی بزنید و یک هدیه تبلیغاتی دیجیتال به آن ضمیمه کنید. این تکنیک هم حس خوب یک کارت هدیه فیزیکی را ایجاد می‌­کند هم آن را برای دریافت هدیه به وبسایت شما هدایت خواهد کرد. هر چه تعاملات آن­‌ها با کمپانی شما مثبت تر باشد شانس راه یافتن به لیست نهایی بیشتر خواهد شد.

۳) مشتریان کنونی که برای فروش بیشتر مورد نظر هستند:

اهمیت مشتریان کنونی خود را فراموش نکنید. هزینه فروش به آن‌­ها بسیار کمتر از جلب مشتریان جدید است. این افراد همچنین وفادارتر و با حساسیت کمتری نسبت به قیمت هستند. از طرفی نسبت به خرید خدمات و محصولات بیشتر از شما تمایل نشان داده‌­اند.

هدف بازاریابی: چنین مشتریانی برای شما ارزشمند بوده‌­اند پس نشان دهید که قدردان آن‌­ها و همکاریتان هستید. همانند مخاطبان مورد قبل با آن­‌ها تعامل فعال داشته و حسن نیت خود را در سطوح مختلف نشان دهید. خریدار، مصرف کننده نهایی و تاثیرگذاران کلیدی در فرآیند خرید.

چطور: تخفیفات محرک­‌های خوبی برای مشتریان هستند که ترغیب به استفاده­ از فرصت­‌های خرید بیشتر شوند. پس وفاداری آن­‌ها را با پیشنهادهای مخصوص بدست آورید. همچنین می­‌توانید با دادن بلیط ماساژ یا خرید اینترنتی به آن­‌ها برای تعطیلات آرامش هدیه دهید. حتی به مشتریان خاص و سطح بالا می­‌توانید غذاهای مخصوص در رستوران­‌های لوکس پیشنهاد دهید.

۴) مشتریانی که می­خواهید آن­ها را تبدیل به حامی خود و مرجع و پیشنهاد دهنده به سایرین کنید:

می­‌دانیم که مشتریان به همتایان خود بیشتر از شما اعتقاد دارند. به همین علت افرادی که به نمایندگی از طرف شما خدمات و محصولاتتان را حمایت می­‌کنند، در این ایام پایان سال باید در اولویت باشند. این بخش از مشتری‌ها شامل برندهای معتبر و سازمان­­­‌هایی که استفاده آن­‌ها از خدمات شما مثال خوبی به حساب می­‌آید نیز می­‌شود.

هدف بازاریابی: کاری کنید که حس کنند از آن­‌ها قدردانی شده است و طوری انگیزه بگیرند که حامی شما شوند یا بمانند.

چطور: این مشتریان ارزشمندترین متحدان شما هستند. پس هدیه‌­ای بفرستید که در امور روزانه از آن استفاده کنند. اشتراک آن­‌ها در سرویس­‌های سرگرمی آنلاین (بسته به علایق آن­‌ها) تهییجشان  خواهند کرد که در سال جدید نیز از شما پشتیبانی کنند.

۵) همکارانی که می­‌خواهید از آن‌­ها تشکر کنید و ارتباطات بیشتری بسازید:

کسب­ وکار موفق در خلا ایجاد نمی­‌شود. بلکه معمولا بر روی دوش همکارانی می­‌ایستد که دسترسی شما را به مشتریان، محیط­‌ها، تامین کنندگان، تکنولوژی و تخصص­‌های جدید مورد نیازتان فراهم می­‌کنند. همکاران تکنولوژیک و تامین کنندگان، همکاران منطق‌ه­ای و کانال­‌ها و همچنین همکارانی که به عنوان مشاور با مشتریان شما فعالیت می­‌کنند نیز به این دسته حیاتی تعلق دارند.

هدف بازاریابی: نشان دهید که همراه خوبی هستید و سپاسگذار آنچه مشتریان و همکاران برای شما انجام می‌­دهند می‌­باشید.

چطور: برای هدیه آخر سال به آن­‌ها هدایای دیجیتالی با ایمیل شخصی خود بفرستید. همچنین می­‌توانید با ارسال هدایای تبلیغاتی لوگودار آگاهی از برند خود را بین اطرافیان آن­‌ها افزایش دهید. ایام آخر سال بسیار زیبا و در عین حال استر­س­‌آور هستند. شما می­‌توانید با ارسال هدایای مناسب و سپاسگذاری از آن­‌ها، در میان سایرین خوش بدرخشید.

کمپین‌­های برنامه­‌ریزی شده بازاریابی روابط شما با مشتریانتان را برای سال آینده نیز تضمین خواهند کرد.