چطور از این ۵ دسته مشتری مهم در آخر سال تشکر کنیم؟
مشتریان دوست دارند که از آنها قدردانی شود و چه زمانی بهتر از پایان سال برای گفتن عبارت “از شما متشکریم”؟ واین زمان فرصت بسیار خوبی برای اجرای یک کمپین بازاریابی برای ارتباطاتی است که میخواهید آنها را رشد دهید، بسازید یا تقویت کنید.
چه کسی را باید هدف قرار دهید؟
این اشتباه را نکنید که ایمیل مشتریان و مخاطبانتان را با ایمیلهای عمومی بمباران کنید. ایمیلهایتان نادیده گرفته میشوند. زمانتان تلف شده و اعتبار برندتان کاهش مییابید. با ارسال پیامهایی مشخص شده و هوشمندانه به همراه هدایای تبلیغاتی کاری کنید که تلاشهایتان به حساب بیایند. اما در ابتدای مشتریانتان را به دستههای زیر تقسیم بندی نموده و بر همین اساس بر ایشان راه کار بازاریابی در نظر بگیرید.
ا- مشتریان احتمالی نزدیک به خرید(Bottom of the funnel perpeet )
این افراد مشتریانی هستند که لیست خرید خود را محدودتر نموده یا محصولات شما را انتخاب کردهاند و به احتمال بالا پیش از سال جدید از شما خرید خواهند کرد. محتوایی که برای آنها آماده میکنید باید هر موضوعی که باعث دودل شدن مشتری میشود هدف قرار دهید. همچنین اطلاعاتی را فراهم کنید که به کمک آن یک تصمیم هوشیارانه و با دانش بگیرند.
طوری از کمپین خود استفاده کنید تا هنگام مذاکراتشان و اخذ تصمیم خرید توجهشان به سمت شما معطوف شود.
هدف بازاریابی: ایجاد حس حسن نیت در حین حفظ ارتباط تیم فروش با مشتریان در این مرحلهی حساس در فرآیند خرید.
چطور؟ هدایای تبلیغاتی کوچک اما درگیر کننده بفرستید. مثلا با دادن بلیط رایگان برای یک کافی شاپ یا سینما به آنها لحظات آرامش بخشی هدیه دهید.کوچک نگه داشتن هدایا به مخاطب کمک میکند که بدون احساسی بد آن را بپذیرید. همچنین آن را زود استفاده خواهند کرد و در حین استفاده به یاد شما خواهند بود. یک هدیه کوچک این امکان را میدهد که تیم فروش نیز تماس خود را حفظ کرده و مراقب فرآیند پیشرفت نیز باشند.
۲- مشتریان در اواسط فرآیند خرید (Middel of the funnel prospects)
اینها مشتریانی هستند که به صورت فعال محصولات شما را ارزیابی میکنند. در این مرحله آنها گزینه های قابل انتخاب خود را بررسی نموده و به دنبال اطلاعاتی هستند که بدانند محصول/خدمت چگونه با نیازهای سازمان آنها سازگار میشود. برای اینکه در این ایام با آنها به خوبی در تعامل باشید، محتوایی تولید کنید که شما را در رادارهای آنها حفظ نموده و محصول/خدمتتان را به لیست نهاییشان منتقل کنند.
هدف بازاریابی: در این مرحله از فرآیند تصمیم گیری هم خریدار و هم مصرف کنندهی نهایی (که لزوما یک نفر هم نیستند) باید قانع شوند، پس سعی کنید با هر دو طرف در ارتباط باشید.
چطور: به هر یک کارت پستالی شخصی شده ایمیلی بزنید و یک هدیه تبلیغاتی دیجیتال به آن ضمیمه کنید. این تکنیک هم حس خوب یک کارت هدیه فیزیکی را ایجاد میکند هم آن را برای دریافت هدیه به وبسایت شما هدایت خواهد کرد. هر چه تعاملات آنها با کمپانی شما مثبت تر باشد شانس راه یافتن به لیست نهایی بیشتر خواهد شد.
۳) مشتریان کنونی که برای فروش بیشتر مورد نظر هستند:
اهمیت مشتریان کنونی خود را فراموش نکنید. هزینه فروش به آنها بسیار کمتر از جلب مشتریان جدید است. این افراد همچنین وفادارتر و با حساسیت کمتری نسبت به قیمت هستند. از طرفی نسبت به خرید خدمات و محصولات بیشتر از شما تمایل نشان دادهاند.
هدف بازاریابی: چنین مشتریانی برای شما ارزشمند بودهاند پس نشان دهید که قدردان آنها و همکاریتان هستید. همانند مخاطبان مورد قبل با آنها تعامل فعال داشته و حسن نیت خود را در سطوح مختلف نشان دهید. خریدار، مصرف کننده نهایی و تاثیرگذاران کلیدی در فرآیند خرید.
چطور: تخفیفات محرکهای خوبی برای مشتریان هستند که ترغیب به استفاده از فرصتهای خرید بیشتر شوند. پس وفاداری آنها را با پیشنهادهای مخصوص بدست آورید. همچنین میتوانید با دادن بلیط ماساژ یا خرید اینترنتی به آنها برای تعطیلات آرامش هدیه دهید. حتی به مشتریان خاص و سطح بالا میتوانید غذاهای مخصوص در رستورانهای لوکس پیشنهاد دهید.
۴) مشتریانی که میخواهید آنها را تبدیل به حامی خود و مرجع و پیشنهاد دهنده به سایرین کنید:
میدانیم که مشتریان به همتایان خود بیشتر از شما اعتقاد دارند. به همین علت افرادی که به نمایندگی از طرف شما خدمات و محصولاتتان را حمایت میکنند، در این ایام پایان سال باید در اولویت باشند. این بخش از مشتریها شامل برندهای معتبر و سازمانهایی که استفاده آنها از خدمات شما مثال خوبی به حساب میآید نیز میشود.
هدف بازاریابی: کاری کنید که حس کنند از آنها قدردانی شده است و طوری انگیزه بگیرند که حامی شما شوند یا بمانند.
چطور: این مشتریان ارزشمندترین متحدان شما هستند. پس هدیهای بفرستید که در امور روزانه از آن استفاده کنند. اشتراک آنها در سرویسهای سرگرمی آنلاین (بسته به علایق آنها) تهییجشان خواهند کرد که در سال جدید نیز از شما پشتیبانی کنند.
۵) همکارانی که میخواهید از آنها تشکر کنید و ارتباطات بیشتری بسازید:
کسب وکار موفق در خلا ایجاد نمیشود. بلکه معمولا بر روی دوش همکارانی میایستد که دسترسی شما را به مشتریان، محیطها، تامین کنندگان، تکنولوژی و تخصصهای جدید مورد نیازتان فراهم میکنند. همکاران تکنولوژیک و تامین کنندگان، همکاران منطقهای و کانالها و همچنین همکارانی که به عنوان مشاور با مشتریان شما فعالیت میکنند نیز به این دسته حیاتی تعلق دارند.
هدف بازاریابی: نشان دهید که همراه خوبی هستید و سپاسگذار آنچه مشتریان و همکاران برای شما انجام میدهند میباشید.
چطور: برای هدیه آخر سال به آنها هدایای دیجیتالی با ایمیل شخصی خود بفرستید. همچنین میتوانید با ارسال هدایای تبلیغاتی لوگودار آگاهی از برند خود را بین اطرافیان آنها افزایش دهید. ایام آخر سال بسیار زیبا و در عین حال استرسآور هستند. شما میتوانید با ارسال هدایای مناسب و سپاسگذاری از آنها، در میان سایرین خوش بدرخشید.
کمپینهای برنامهریزی شده بازاریابی روابط شما با مشتریانتان را برای سال آینده نیز تضمین خواهند کرد.