افست کار باید چه چیزهایی بداند؟

افست کار کسی است که علاوه بر مهارت چاپ افست بتواند از عهده کار با ماشینهای افست برآید. چاپچی یک شغل تخصصی و مهارت فنی است که نیاز به طی دوره های آموزشی متعدد و تجربه بالا دارد. کسانی که از مهارت چاپ برخوردارند برای چاپخانه ها حکم کیمیا را دارند بدون حضور آنها و مهارت شان بهترین دستگاه های چاپ هم بدون استفاده خواهد ماند یا از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود. برخی از مهارت های این افراد عبارت اند از توانایی کار با ماشین های افست، شناسایی اصول امتحان کاغذ و مقوا از قبیل نوع، ضخامت و…، آشنایی با مواد مصرفی، آشنایی با مراحل کار در لیتوگرافی، آشنایی با مراحل کار در صحافی و… .

یک افست کار جدای از تجربه اندوزی و کار مستمر که طی سالیان سال نیازمند آن است باید با تکنیک ها و رفتارهای فنی روز نیز آشنا و برای افزایش کارایی دستگاه از هیچگونه تلاش دریغ نکند. افست کاری یا بهتر بگوییم فرد شاغل به این کار که در صنعت مهم و تاثیر گذار چاپ مشغول به کار است کاری کاملا گروهی و پرمسئولیت  و دارای هماهنگی بالای دست و چشم و توانایی کار در شرایط دشوار است. دقت در تمامی مراحل کار به صورت منظم، هوشیاری و استفاده مناسب از ادراک مکانیکی و هنری از جمله مسایلی است که اگر تمایلی به انجام این کار هست باید وجود داشته باشد. شخصی که می خواهد به این کار بپردازد باید علاقه به امور دفتری داشته باشد. افست کار باید به کارش علاقه داشته باشد و از هیچ تلاشی دریغ نورزد. همچنین شناخت رنگ ها و ترکیب آنها از دیگر مهارت هایی است که برای وی نیاز است.

 گفتنی است برای داشتن یک محصول چاپی زیبا، کار را گرافیست شروع می کند. کاری که طرح اولیه با ارزش نداشته باشد زحمت بقیه را هم خراب خواهد کرد.