تبلیغات چاپی و انواع آن

تبلیغات چاپی | چاپ تبلیغات

تبلیغات چاپی همانطور که از نامش هم پیداست به تبلیغاتی گفته می شود که توسط دستگاه چاپ تکثیر شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. تبلیغات چاپی به دو دسته تبلیغات چاپی مطبوعاتی و تبلیغات چاپی غیرمطبوعاتی تقسیم می شوند. تبلیغات چاپی به ویژه تبلیغات مطبوعاتی جزو با سابقه ترین انواع تبلیغات به حساب می آیند که هنوز هم طرفداران خاص خودشان را دارند. اگرچه تبلیغات اینترنتی مدت هاست گوی سبقت را نسبت به سایر انواع تبلیغات ربوده وطرفداران بیشتری دارد با این وجود از مزیت های چاپ آگهی در مطبوعات نسبت به سایر رسانه ها، در این می باشد که مخاطب مطبوعات با آرامش به خواندن آگهی می پردازد و مخاطب اختصاصی آن آگهی محسوب می شود و هنگام نظاره آن، تنها خود را مخاطب آن آگهی می پندارد و این احساس، تاثیر گزاری آگهی را بیشتر می نماید. روزنامه ها یکبار و با سرعت بیشتری نسبت به مجله ورق زده و خوانده می شوند و معمولا در آخر روز دور انداخته می شوند، اما مجلات ممکن است مدتها نگهداری شوند و حتی در کلکسیون سایر نشریات اشخاص نگهداری شوند. طراحی تبلیغات چاپی، اصول مشخصی دارد که در صورت عدم رعایت آنها نمی توان انتظار فروش مناسبی را داشت. آگهی چاپی خود می تواند هدفهای متفاوتی داشته باشد مثلا معرفی محصول، معرفی شرکت ، یا فروش مستقیم کالا. فرض کنیم هدف آگهی، فروش مستقیم کالا باشد.

هرسازنده تبلیغات حرفه ای، قبل از شروع کار، نیاز به انجام تحقیقات دارد. در این تحقیقات محصولات مشابهی را که توسط رقیبان ارائه می شوند، بدقت بررسی کنید و مزایا و معایب آنها را مشخص کنید. سپس مزیت منحصر به فرد کالای خود را، نسبت به رقیبان بیابید. این مزیت شاید واقعا منحصر بفرد نباشد ولی مهم آن است که شما آن ویژگی را خوب و بزرگ جلوه دهید. چاپ اینگونه تبلیغات در چاپخانه های ویژه نشریات صورت می پذیرد و با توجه به امکانات نشریه، جنس کاغذ نشریه، بودجه تبلیغاتی شرکت و … تعیین می گردد. دربرخی قراردادهای تبلیغاتی به ویژه در مجلات، حتی نوع کاغذ در کنار مشخصات آن تبلیغ ذکر می شود. بیشتر شرکت های معتبر خودشان طراح و گرافیست اختصاصی دارند که طرح تبلیغ را انتخاب می کند. اما برخی موسسات هم با پرداخت هزینه بیشتر از طراح نشریه و مجله ای که به آن تبلیغ داده اند کمک می گیرند. تبلیغات چاپی غیر مطبوعاتی شامل  چاپ کاتالوگ،  چاپ بروشور، پوستر، کارت پستال و ست اوراق اداری و … می باشد که چاپ و کیفیت چاپ در آن نقش اساسی ایفا می کند.

تبلیغات چاپی

در تبلیغات چاپی غیر مطبوعاتی هر قدر هم که طرح اولیه خوب و متناسب طراحی شده باشد و گرافیست کار حرفه ای باشد اگر از چاپ مناسب و کیفیت مطلوب استفاده نشود کل کار زیر سوال خواهد رفت. برای معرفی محصولات و خدمات به تبلیغات نیاز است ولی این را باید در نظر گرفت که اثرگذاری و کیفیت تبلیغات اولویت اول بوده و انواع تبلیغات پر هزینه در اولویت های بعدی قرار می گیرند.