دانستنی های چاپ بنر

در سالهای آغازین استفاده از ی چاپ دیجیتال در ابعاد بزرگ شگفتی  چاپ ی  در این ابعاد برای همگان جالب و رضایت بخش بود . اما  پس از سپری شدن سالها و پیشرفت ی چاپ دیجیتال ین جزئیات بر روی بنر های چاپ شده و تابلو های تبلیغاتی دارای اهمیت فراوان است .پس باید برای رقابت در این صنعت توانایی عرضه چاپ در ابعاد بزرگ با رعایت جزئیات  داشت ، پس باید چاپ خوب داشت .

چاپ خوب چیست؟

امروزه چاپ خوب دارای  ۲ ویژگی مهم است ،

اول  آنکه یکنواختی در چاپ داشته باشیم ، یعنی عدم بوجود امدن هر نوع تاثیرات ناخواسته شامل خطوط عمودی یا افقی  گاها در چاپ بنر بوجود می اید .

دوم  طرح چاپ شده بر روی بنر از لحاظ وضوح رنگ و دقت چاپ به مانند فایل طراحی شده در مانیتور باشد

چه مواردی در رسیدن به چاپ خوب موثر است؟

*عدم لرزش چاپگر به هر دلیلی در هنگام چاپ  معمولا در هنگام تغیر جهت  کریج رخ می دهد مهمترین عامل جلوگیری از لرزش چاپگر ، وزن آن میباشد ( حداقل بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ یلو گرم ). وزن بالای چاپگر نه تنها باعث چاپ بهتر به علت استقرار بدون لرزش است  نشانگر  دستگاه نیز می باشد.  .  بدنه در حین چاپ تاثیر به سزایی روی شروع چاپ در اول هر لاین دارد و نبود این امر باعث ایجاد خطایی به نام خطای رفت و برگشت میشود . این خطا به مقدار لرزش تغییر می و هر چه  دستگاه بیشتر باشد این خطا در چاپ  شده و به صفر میرسد . لرزش  بدنه باعث بالا رفتن دوام قطعات ی مثل تسمه ها و فولی ها را به همراه دارد .

*تنظیم دقیق هد ها از لحاظ فیزیکی و و نرم افزاری  شامل تنظیم  رول و خطای رفت  و برگشت در سرعت های متفاوت میباشد . هد ها روی درام قابلیت تنظیم فیزیی دارند  در حات افقی و عمودی در ی راستا باشند این عمل را یبره  هدها گویند  در زمان یبره  هد ها خطا های مختلف در حین چاپ به صفر رسیده و دقت فوق العاده بالا میرود ، به طوری  فونت ها  را در نوشتار به راحتی می توان چاپ  . تنظیم خطای  رول به صورت نرم افزاری انجام میشود و در اخر باعث از بین رفتن خط های عرضی در چاپ  از روی هم افتادن پس ها و یا فاصله داشتن انها ایجاد میگردند را به همراه دارد .

*نگهداری صحیح و اصولی هد های چاپگر ، سرویس به موقع  شامل : درست   هد ها ، استفاده از  مناسب هد ، شستشوی به موقع هد و تمیز نگه داشتن سطح زیرین یج میباشد . معمولا زیر درام به علت رفت و برگشت یج روی مدیا را پرز میگیرد . این پرز در اطراف نازل پلیت هد ها جمع میشوند و قطرات خارج شده از هد را به علت جاذب بودن جنس پرز ها به خود جذب می و به صورت قطره روی مدیا میریزند و چاپ را خراب می . پس باید همیشه زیر درام از پرز و … عاری باشد .

*دقت در  بدون خطای قسمت ی چاپگر  شامل موتور های  یج و موتور  دهنده رولی ها میباشد و سرویس به موقع انها . موتورها معمولا دارای  و سنسور  هستند  پس از مدت زمان نیاز به سرویس دارند چون خطای پالس سنسور در زمان خطا در چاپ را به همراه دارد . ذغال موتورها نسبت به میزان  باید سرویس یا تعویض شوند . تسمه هی درگیر با موتورها نباید از حد معمول سفت تر باشند  باعث ایجاد خرابی در موتور حتی قسمت های یی از قبیل برد های مربوط را به همراه دارد .

*دقت در  صحیح ای ها و سنسور ها ی چاپگر همانند لیزر تیپ و سنسور آن ، زیرا  فرمان پذیری صحیح پاشش  بستگی مستقیم به  یزم لیزر تیپ دارد . در صورت عدم   صحیح سنسور لیزر تیپ جا به جا شدن شروع چاپ در هر پس را داریم .همینطور از خطاهای عدم  صحیح سنسور ، خالی  هد ها به صورت ی و یا به صورت ی را داشته باشیم . سرویس لیزر تیپ و سنسور ان در داشتن چاپ بدون خطا فوق العاده موثر میباشد .

*ی بودن فشار رولی ها بر روی سراسر مدیا  باعث جلوگیری از انحراف مسیر چاپ میگردد . چسبنده بودن رول مدیا در هنگام باز شد باعث میشود رول به صورت ی باز نشود  داشتن رولی های پهن باعث میشود سطح بیشتری را با مدیا درگیر باشد.این امر خطا در باز شدن را  پوشش داده و مدیا به صورت  ی بو زیر چاپ برود .

* مناسب بلبرینگ خطی دستگاه  باعث روانی  یج میشود و همینطور فولی ها و تسمه های مرتبط با  یج. بلبرینگ خطی باید عاری از هر نوع مواد چسبنده مانند گریس یا روغن باشد  پرز مدیا و … به خود نگیرد چون باعث قفل شدن بلبرینگ ها در محل  را به همراه دارد . سفت   این قسمت فشار مستقیم روی تسمه و موتور را خواهد داشت و لرزش یج هنگام رفت و برگشت را تشدید می .

*دقت در انتخاب نوع هد ،  مصرفی و مناسب بودن دمای محیط  (بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد)همگی در  بهینه هد های دستگاه چاپگر میباشد.دمای   دستگاه اگر از حدی پایین تر یا بالاتر باشد با  زیادی مواجه خواهید شد . در دمای بالا حلال درون  هنگام چاپ در سر نازل ها از بین رفته و  سر نازل زود  میشود و در دمای پاین  هنگام خروج به صورت پودر روی مدیا نشسته و چاپ مناسبی نمیدهد .

*تنظیم صحیح ولتاژ  هد با توجه به نوع  و دمای محیط . ولتاژ سر هد ها نسبت به نوع هد ها ، نوع  ها و شرایط محیطی تنظیم میشود  در انتها چاپ شارپ و قوی رو مدیا میدهد .  تنظیم اتوماتی ولتاژ سر نازل نسبت به دمای محیط باعث بالا رفتن عمر هد میشود .

* گیری از نرم افزار ها و تجهیزات حرفه ای جهت انطباق هرچه بیشتر رنگهای چاپ شده با رنگهای طراحی شده در   شامل یبره  مانیتور و تنظیم درصد صحیح یب رنگهای اصلی میگردد ، این امر باعث تطابق  چاپ شده با فایل طراحی شده دارد . تنظیم و یبره  مانیتور و همچنین ساختن پروفایل های متفاوت برای چاپ باعث می شود  رنگهای واقعی را با بالاترین یفیت چاپ زد .