عکاسی صنعتی

این نوع عکاسی مختص کارخانه ها و کارگاه ها بوده که قصد عکاسی از فضا یا ماشین آلات و تجهیزات صنعتی خود را دارند. در این نوع عکاسی هنرمند با تکیه بر دانش و اصول تاثیرگذار بر تصویر، و شناخت ویژگی های فضاهای صنعتی، سعی در معرفی زمینه فعالیت و نشان دادن کارآمدی و فرایند تولید محصول آن کارگاه و یا کارخانه را دارد.

عکس صنعتی به آن دسته از عکس‌ها اطلاق می شود که در آن عکاس یا صاحب صنعت قصد نمایش فضای صنعتی، پیش تولید محصول، فرآیند تولید، تجهیزات تولید و… را دارد. البته عکاسی از محصول به منظور نمایش المان های صنعتی مانند ابعاد محصول، رنگ، بسته بندی و به طور کلی ویژگی های محصول نیز، در رده ی عکاسی صنعتی قرار می گیرد ولی به دلیل عرف موجود در صنعت، عکاسی از فضای صنعتی را «عکاسی صنعتی» و عکاسی از محصول با المان های صنعتی را «عکاسی زمینه سفید» می نامیم.همانطور که در بالا اشاره شد عکاسی صنعتی به منظور نمایش فضای صنعتی است. به این معنا که گاهی صاحب صنعت تمایل دارد برخی از ویژگی های مجموعه ی خود را به گوش مخاطبان خاص و حتی عام برساند. برخی از این ویژگی ها که می توانند مهم باشند به شرح زیر هستند:

  • فرآیند تولید این مجموعه بسیار دقیق و سریع است.
  • دستگاه های این مجموعه‌ی صنعتی به نسبت دیگر رغبا عملکرد بهتری دارند.
  • مدیریت مجموعه بسیار دقیق و منظم است.
  • مساحت مجموعه نشانگر میزان سرمایه گزاری و در نتیجه احتمالا کیفیت بالاتر است.
  • فرضا در یک کارخانه تولید لوازم بهداشتی، بهداشت محیط به صورت دقیق کنترل میشود. نمایش آن قطعا تاثیر مهمی در ذهن مخاطب می‌گذارد.

و ده‌ها پارامتر دیگر که هر صنعت اختصاصا دارای آن بوده و به طور حتم صاحب صنعت به آن واقف است.

حال بیاییم تمام آنچه که در یک کارخانه و یا کارگاه می گذرد را در نظر بگیریم. یک دوربین به شما می دهیم. موضوع عکس های درخواستی را «دقت مجموعه»، «سرعت تولید بالا» و «نظم مجموعه» مشخص می کنیم. اکنون نوبت شماست که این مفاهیم را در لحظه ای، یعنی یک عکس تبلیغاتی و صنعتی ثبت کنید. بدون شک از خود می پرسید چگونه؟

اینجا نقطه ی تفاوت عکاسی حرفه ای و آماتوری است. تمامی این سوالات و ده ها سوال دیگر که ممکن است هنوز به ذهن شما خطور نکرده باشد و با چالش آن روبرو نشده باشید، به صورت آکادمیک، تحقیقی و تجربی برای یک عکاس حرفه ای جوابی مشخص دارند و البته سبک عکاسی هر عکاس حرفه ای را نیز باید در نظر گرفت که تفاوت عکاسان حرفه ای را رقم می زند.

متاسفانه در حال حاضر برخی (تاکید می کنیم که برخی) از صاحبان صنایع به دلایل مختلف اعم از ضعف بودجه، عدم اشراف به موضوع تبلیغات، گاهی سهل انگاری و… به بی کیفیت ترین و کم سواد ترین و حتی بی سواد ترین عکس های یک عکاس آماتور رضایت می دهند. منظور ما از «عکس بی سواد»، عکسی است که هیچ یک از پارامترهای بصری که مولفه های ایجاد یک عکس خوب هستند را نداشته باشد. این موضوع را میتوانیم سواد بصری نیز بنامیم. بدون شک نتیجه ی چنین عکسی در تبلیغات، شکست تبلیغاتی است.

اگر بخواهیم تبلیغاتی صنعتی کشورهای برتر صنعتی را در نظر بگیریم و با تبلیغات صنایع داخلی خود مقایسه کنیم، در اکثر موارد شاهد تفاوت های چشم گیر خواهیم بود که نشأت گرفته از مسائل مالی، نوع نگاه به تبلیغات و پارامترهای دیگر است. اگر فرض بگیریم که در این مقایسه از نظر حجم تبلیغات با هم برابر باشیم، قطعا در نحوه ی اجرا تفاوت خواهیم داشت. ولی ما به این تفاوت آگاه هستیم. هدفمان با صاحبان صنایع یکی ست که با یک محاسبه ی سر انگشتی، هدفی منطقی و مهم است. یعنی رشد روز افزون صنایع که تبلیغات هدفمند و منظم در کنار دیگر پارامترهای صنعتی میتواند ضامن آن باشد.

برخی از مشتریان ما در خصوص عکس صنعتی بسیار دقیق و خوب عمل می کنند. به توصیه های ما در مراحل پیش تولید و تولید عکس عمل کرده و تیم ما نیز به مشاوره های دقیق و بی دریغ ایشان در زمینه ی فعالیت کارخانه توجه ویژه نشان می دهند. این روند سازنده در یک همکاری کم نظیر و در فضای اعتماد دوجانبه به وجود آمده که نتیجه ی آن رضایت صاحب صنعت و رضایت ما و در انتها موفقیت تبلیغاتی خواهند بود.