قدرت هدایای تبلیغاتی برای دیده شدن برند شما

هدایای تبلیغاتی  برای چندی سال از انتخاب‌های محبوب برای ترویج برند سازمان‌ها در کمپین‌های بازاریابی بوده‌اند. حال که فعالیت‌های بازاریابی آنلاین با قدرت بالا در محاسبه بازگشت سرمایه، معرفی شده‌اند، مهم است که نشان دهیم هدایای تبلیغاتی همچنان تاثیر مثبت بر روی تصویر برند و فروش دارند.

اتحادیه هدایای تبلیغاتی بریتانیا (British Promotional Merchandise Association: BPMA) طی تحقیقاتی که انجام داده است، تایید نمودهکه رابطه مثبتی بین بازاریابی با محصولات تبلیغاتی و پیشرفت در شناخته شدن برند و افزایش فروش وجود دارد.

علاوه بر تاثیر مثبت در شناخت برند و فروش، این نوع بازاریابی بازگشت سرمایه بهتری نیز به همراه دارد.

مقایسه هزینه هدایای تبلیغاتی با سایر

در ادامه چند مورد از یافته‌های مهم این پژوهش را در سال ۲۰۱۲ می‌آوریم. تحقیق بر روی ۱۵،۰۰۰ نفر از افرادی کهدر سال گذشته آن هدیه تبلیغاتی دریافت نمودند انجام شده است.

  • ۶۶% از شرکت کنندگان اعلام کردن برندی که در ۱۲ ماه پیش از آن هدیه تبلیغاتی دریافت کرده‌اند را بخاطر می‌آورند.
  • بازگشت سرمایه محاسبه شده بیشتر از تبلیغات رادیویی و محیطی بوده و برابر تلویزیون و چاپی است.
  • ۷۹% افراد احتمال همکاری مجددشان با آن کمپانی وجود دارد.
  • ۸۷% افراد یک هدیه تبلیغاتی را بیش از یک سال حفظ کرده بودند.
  • ۵۶% اعلام کردند نظرشان درباره شرکت، پس از دریافت هدیه تبلیغاتی، بهتر شده است.

هدایای تبلیغاتی محبوب

محبوبترین هدایای تبلیغاتی طبق نظر شرکت کنندگان به ترتیب این موارد می‌بود: فلش مموری، خودکار، یک وسیله الکترونیکی و لیوان.

مقایسه هدایای تبلیغاتی

  • از نظر معیار مدت زمان حفظ یک هدیه تبلیغاتی، لیوان‌های تبلیغاتی در رتبه اول قرار داشتند.
  • ۳۰% افراد نیز اعلام کردند که یک هدیه تبلیغاتی را تا ۴ سال نگه داشته‌اند.

بدیهی است که هر چه یک هدیه تبلیغاتی بیشتر نگه داشته شود، نام، لوگو یا شعار شما بیشتر توسط خود فرد یا اطرافیانش، دیده خواهد شد. همانطور که مشاهده شد دریافت کننده هدیه پس از مدت‌ها قادر به یادآوری نوع هدیه و شرکتی که از آن دریافت کرده است را به خاطر آورد. در واقع ۹۴% درصد اعلام کرده‌اند که تبلیغ کننده یا هدیه‌ای که تبلیغ شده است را فراموش نخواهند کرد.

هدایای تبلیغاتی رفتار مصرف کننده را تغییر می‌دهند:

یکی از متغیرترین آمار در زمینه هدایای تبلیغاتی درباره نحوه تغییر عادات مصرف کننده به وسیله آن است. بسیاری از مصرف کنندگان مایل هستند برای دریافت هدیه برند مورد نظر خود را تغییر دهند. در مقایسه ترفیعات پولی در مقابل ترفیع با هدایای تبلیغاتی می‌توان امتیازات زیر را برای محصولات تبلیغاتی نام برد:

  1. عدم کاهش ارزش برند در نظر مشتریان در طولانی مدت
  2. عدم کاهش قیمت مرجع در ذهن مصرف کنندگان
  3. هزینه کمتر در حالتی که ارزش ظاهری هدیه به اندازه تخفیف است
  4. ماندگاری هدیه نزد خریدار و به خاطر آوری برند شما

وقتی درباره دوباره هدیه دادن یک هدیه تبلیغاتی سوال شده است، بسیاری اعلام کردند که پس از دریافت یک هدیه تبلیغاتی آن را به شخص دیگری خواهند داد. این خود به معنی دیده شدن شما توسط افراد بیشتر است. فرض کنید به ۱۰۰۰ نفر یک خودکار تبلیغاتی بدهید. از این ۱۰۰۰ نفر اگر ۵۰۰ نفر خودکار شما را به شخص دیگری بدهند و فرض کنیم که خودکار در دست یک شخص را ۴ نفر دیگر ببینند. در این صورت این ۱۰۰۰ خودکار با نام شما بر روی آن توسط ۶،۰۰۰ نفر دیگر({۱۰۰۰+۵۰۰}۴X) دیده خواهد شد.

طبق نمودار زیر یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در خرید یک هدیه تبلیغاتی توسط سازمان‌ها تصورشان از مفید بودن یک محصول برای مخاطبان است:

دلایل خرید هدایای تبلیغاتی

بهترین ترکیب برای انتخاب هدایای تبلیغاتی مفید بودن و ارتباط نزدیک آن با برند شما است. در این صورت ماندگار آن در ذهن و محیط فیزیکی مشتری بیشتر خواهد شد.

هدایای تبلیغاتی چطور استفاده می‌شوند؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از هدایای تبلیغاتی شناخته شدن برند است. هر چند مدیران بازاریابی اعلام کرده‌اند که بعضا از این ابزار برای ارائه درخواست به انجام یک کار نیز استفاده می‌کنند. در هر صورت با هر هدفی که این محصولات استفاده شوند، افزایش آگاهی درباره شما و بالا رفتن فروش قطعا از پیامد‌های آن است.