درباره کاغذ سررسید بیشتر بدانید

درباره کاغذ سررسید بیشتر بدانید

کاغذ به صورت عمده در بازار یا به شکل لوله (کاغذ بویینی) یا برگ مستطیل مربع در ابعاد متفاوت خرید و فروش می‌شود. در کارخانجات کاغذ سازی انواع آن بر اساس نوع کاربری تولید می‌شود که کاغذ سررسید عبارتست از: تحریر، کرم(نخودی) و گلاسه.
شاید شنیده باشید که می‌گویند کاغذ این سررسید ۷۰ گرم است و کاغذ سررسید دیگر ۸۰ گرم. هر چند بدیهی است که کاغذ با گرم بالا کیفیت بیشتری دارد اما برای تولید سررسید ۷۰ گرم نیز کافی می‌باشد. (وزن هر متر مربع ۷۰ گرم) در ادامه به معرفی سه نوع کاغذ نام برده می‌پردازیم:
کاغذ تحریر سفید:
این کاغذ به رنگ سفید بوده و معمولا ۷۰ گرم می‌باشد. در میان انواع سررسیدها در صورت مشابه بودن همه شرایط، سررسید با این نوع کاغد کمترین قیمت را خواهد داشت.
کاغذ تحریر کرم (نخودی)
این نوع کاغذ از نظر ظاهری نسبت به مدل قبلی شکیل‌تر می‌باشد. شاید به تصور برخی جنس آن همانند کاغذ کاهی (بازیافتی) باشد، اما در صورت لمس و دیدن آن از نزدیک به خوبی متوجه تفاوت بسیار این دو کاغذ خواهید شد. در صورت تمایل به اختصاصی و زیباتر کردن سالنامه، می‌توان لبه‌های کاغذ تحریر نخودی را طلایی نمود که در این صورت سررسید حالت لوکس خواهد داشت.
کاغذ گلاسه:
در صورت در نظر داشتن هدیه‌ای نفیس و گرانقیمت، می‌توانید از سررسید با کاغذ گلاسه و چاپ ۴ رنگ استفاده کنید. این کاغذ ۱۰۰ تا ۱۳۵ گرمی بوده و به همین علت وزن سالنامه تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. استفاده از چنین کاغذ سررسیدی در تیراژ بالا توصیه نمی‌شود.
نکته: در صورتی که برای سفارش سررسید تصمیم به استفاده از کاغذ کرم دارید اطمینان حاصل کنید که رنگ نخودی مال خود کاغذ بوده و با چاپ بر روی آن ایجاد نشده است. در غیر اینصورت از لطافت کاغذ کاسته شده و رنگ آن یکنواخت نخواهد بود.