۹ اشتباه رایج درباره هدایای تبلیغاتی – شما تکرار نکنید (قسمت اول)

قسمت اول

همواره اشتباهاتی در ارتباط با هدایای تبلیغاتی می‌شود که برخی بازاریابان به آن آگاه هستند اما هیچ توجهی نکرده و در کارایی آن تردید نمی‌کنند. اما بسیاری نیز به این سوء برداشت‌ها حساس بوده و دراستفاده از این محصولات به شک و تردید می‌افتند. گاهی نیز نتیجه این شک و تردید حذف کامل آن‌ها از برنامه بازاریابی است. در چنین حالتی فرصت بزرگی را از دست می‌دهند که احتمال زیاد رقبایشان از آن استفاده می‌کنند. پس ادامه متن را که درباره ۹ مورد از این سوء برداشت‌ها است بخوانید که شما نیز در تیم برندگان این بازی باشید:

اشتباه شماره ۱: مردم واقعا از هدایای تبلیغاتی استفاده نمی‌کنند.

چرا چنین تصوری؟

محصولات تبلیغاتی بسیاری وجود دارند. مشخص است که مردم از همه آن‌ها استفاده نخواهند کرد. آن‌ها نمی‌توانند از همه لیوان‌ها، تی شرت‌ها و ساک دستی‌هایی که بازاریابان به عرضه می‌کنند استفاده نمایند.

چرا تصوری اشتباه است؟

مردم “عاشق” اجناس رایگان هستند. بر اساس تحقیق اتحادیه بین‌المللی هدایای تبلیغاتی ۸۳% مصرف کنندگان دوس دارند یک هدیه با پیام بازاریابی بر روی آن دریافت کنند. ۵۳% درصد نیز اعلام کرده‌اند که حداقل یکبار در هفته از یک هدیه تبلیغاتی یا بیشتر استفاده می‌کنند. پس چنین بهانه‌ای دیگر وارد نیست. فقط توجه کنید که بهترین ترکیب کاربردی و مرتبط بودن هدیه است و برای آگاهی بیشتر می توانید دو مطلب زیر را بخوانید:

  • انتخاب هدایای تبلیغاتی از زبان مدیران کسب و کار
  • بایدها و نبایدهای خرید هدایای تبلیغاتی

اشتباه شماره ۲: بازگشت سرمایه هدایای تبلیغاتی قابل محاسبه نیست.

چرا چنین تصوری؟

امکانش وجود ندارد که ببینید آیا همه محصولات تبلیغاتی شما استفاده شده است یا خیر. شما صدها یا هزاران خودکار تبلیغاتی را در نمایشگاه عرضه می‌کنید. ساک دستی رایگان در نمایشگاه کار می‌دهید. سال‌هاست که تا توانسته‌اید هدیه تبلیغاتی داده‌اید. نمی‌توانید هر یک از محصولات را دنبال کرده و ارزششان را برای کسب و کارتان تعیین کنید.

چرا تصوری اشتباه است؟

هدایای تلبیغاتی کاملا و به راحتی قابل دنبال کردن هستند. تنها کافیست برای آن زمان بگذارید. شما بازگشت سرمایه سایر فعالیت‌های بازاریابی خود را محاسبه می‌کنید، پس نگذارید هدایای تبلیغاتی بخاطر مطمئن نبودن شما نسبت به نحوه ارزیابی اثربخشی آن‌ها، استفاده نشوند.

چند راه ساده برای محاسبه بازگشت سرمایه هدایای تبلیغاتی:

۱- استفاده از QR کدها (یا URL های متفاوت)

یک صفحه ورود در وبسایت خود برای برنامه ترفیعی خود درست کرده و آدرس اینترنتی (URL) یا QR کد آن را بر روی محصول چاپ کنید. در این صورت دیده شدن، خوانده شدن و فروش خود را می‌توانید با آن تعقیب کنید.

۲- شماره تلفن

اگر تجیح می‌دهید با مشتریان راغب خود صحبت کنید به جای آنکه آن‌ها را به وبسایت خود بفرستید، می‌توانید یک شماره تماس یکتا بر روی هدیه‌های تبلیغاتی خود درج نمایید. با این کار تعداد تماس‌های دریافتی از طریق این روش بازاریابی قابل شمردن است.

۳- یک درخواست اقدام قوی (Call To Action: CTA)

وقتی صحبت از ردیابی هدایای تبلیغاتی می‌شود یک درخواست اقدام از مشتری جزء ضروریات است. چرا که چنین درخواستی اندازه‌گیری اثربخشی هدایا را بسیار ساده خواهد کرد. یک پیشنهاد را بر روی هدیه‌های خود چاپ کنید و ترافیکی که ایجاد می‌کند را خواهید دید. ایده‌های مختلفی برای اجرا روی هدیه‌های تبلیغاتی متفاوت وجود دارد.

مثلا بنویسید با آوردن این خودکار به محل فروشگاه تخفیف می‌گیرید. یا با پوشیدن این تی شرت تبلیغاتی و حضور در نمایشگاه یک هدیه دیگر دریافت خواهید کرد. و…

اشتباه شماره ۳: هدایای تبلیغاتی خیلی گران هستند.

چرا چنین تصوری؟

بسیاری از بازاریابان  وقتی صحبت از بودجه می‌شود دست و پایشان می‌لرزد. با خود فکر می‌کنند: من پولی برای ترویج کسب و کار خود ندارم. چطور می‌توانم از عهده خرید هدایای تبلیغاتی برآیم؟ در نتیجه این ابزار قدرتمند بازاریابی چیزی بیهوده و غیر ضروری تلقی خواهد شد.

نکته مهم این است که موضوع محصولات نیستند. بلکه اصل کار تحقیق، برنامه‌ریزی، مدیریت و دنبال کردن است. در صورت استفاده از هدایای تبلیغاتی، شما تنها در حال خرید تعدادی محصول لوگو خورده و به امید کارساز شدن آن نیستید، شما در حال ساخت برند خودتانید.

چرا تصوری اشتباه است؟

هدایای تبلیغاتی یکی از مقرون به صرفه‌ترین راهکارهای تبلیغات هستند. چنین ابزاری هزینه هربار دیده شدنی (Cost Per Impression: CPM) بسیار پایین‌تری نسبت به تبلیغات تلویزیونی، آگهی در مجلات و روزنامه‌ها و هزینه برابر با رادیو و تبلیغات آنلاین دارند. (مقایسه‌ای در این خصوص و گزارش موسسه هدایای تبلیغاتی) بنابر این با بودجه‌ای کمتر به همان میزان تبلیغات گرانقیمت دیده خواهید شد. از طرفی مردم به این نوع تبلیغ علاقه دارند نه اینکه از آن بیزار باشند.

اشتباه شماره ۴: ارزان خرید کنیم.

چرا چنین تصوری؟

با تصوری که از تبلیغات انبوه در ذهن بازاریابان است، آن‌ها می‌خواهند در استفاده از هدایای سازمانی نیز برندشان جلو چشم انبوهی از افراد قرار بگیرد. با توجه به انبوه بودن بودجه نتیجه چنین طرز فکری خرید تعداد زیادی هدیه ارزانقیمت بی‌کیفیت خواهد بود. به این فکر نمی‌شود که این محصول بی‌کیفیت بر روی برندشان تاثیر خواهد گذاشت. قیمت نباید تنها عامل در تصمیم‌گیری باشد. هدایای تبلیغاتی نماینده برند شما هستند و کسب و کار شما با آن نمایش داده می‌شود.

چرا تصوری اشتباه است؟

ارزان همیشه بهتر نیست. شما محصولی را با لوگوی خود  بر روی آن می‌خرید که تاثیری ماندگار بر مخاطبان خواهد داشت. بر اساس تحقیق اتحادیه هدایای تبلیغاتی بیش از ۷۵% درصد مردم نام برندی که در ۱۲ ماه پیش از آن هدیه دریافت کرده‌اند را بخاطر می‌آورند. آنچه هدیه می‌دهید در اذهان خواهد ماند. آیا می‌خواهید برند شما یادآور محصولات ارزانقیمتی باشد که سر از سطل زباله در می‌آورند؟ یا شما را با هدایایی مفید به خاطر آورند که دقیقا مطابق نیازهای آن‌ها بوده است؟