اگر با انواع جلد سررسید آشنا نیستید حتما این مطلب را بخوانید

جلد سررسید یکی از موارد حائز اهمیت در انتخاب آن می‌باشد. این اهمیت را می‌توان از چند جنبه توجیه کرد مانند: ظاهر محصول، قیمت نهایی سررسید ،کیفیت و دوام آن و حسی که هنگام دست گرفتنش در مخاطب ایجاد می‌شود. در بازار به صورت استاندارد ۵ نوع جلد سرررسید وجود دارد که به ترتیب از قیمت کم به زیاد به معرفی هر یک می‌پردازیم:

جلد سررسید سلفون

این نوع از جلد معمولا بسته به طرح و کیفیت و سایر عوامل تعیین کننده هزینه ساخت، حداکثر قیمت ۷،۰۰۰ هزار تومان دارد. این نوع جلد در واقع یک کاغذ ۱۳۵ گرم گلاسه است و به همین دلیل بسته به توانایی چاپ تولید کننده، قابلیت ایجاد هر طرحی به صورت ۴ رنگ بر روی آن وجود دارد. پس از چاپ یک لایه سلفون بر روی آن چسبیده می‌شود و اگر نیاز به شکیل‌تر شدن کار باشد معمولا از یووی، طلاکوب یا نقره کوب برای ایجاد نقش‌های براق بر روی جلد سررسید استفاده می‌کنند.
در صورت سفارش به تولید می‌توان لوگو و نام سازمان را به صورت مستقیم بر روی گلاسه چاپ نمود با این وجود از آن‌جایی که جلدها معمولا از پیش آماده است و در تیراژ بالا چاپ می‌گردد، یووی موضعی، طلاکوب یا نقره کوب نیز می‌تواند راه حلی مناسب با ظاهری چشمگیر باشد.
با توجه به اینکه در این مدل کیفیت چاپ در شکل نهایی جلد بسیار تاثیر دارد، پیش از سفارش مطمئن شوید که تولید کننده از توانایی چاپ بالایی برخوردار است و همچنین از کاغذ و مقوای مناسب استفاده می‌کند. در صورت محدود بودن بودجه این نوع سررسید با انتخاب طرح مناسب برای جلد، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای هدیه تبلیغاتی سال جدید باشد.

جلد سررسید سلفون

جلد سررسید گالینگور

این نام را به جلدی با پوشش مصنوعی پی وی سی که بر روی کاغذ چسبانده شود، می‌گویند. انعطاف پذیری و مقاومت گالینگور از جنس ترمو و چرم کمتر می‌باشد، با این وجود استحکام و دوام بیشتری نسبت به جلد سلفون دارد. به همین علت معمولا با هزینه اندک اما د انواع رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.
برای خرید این نوع سررسید دقت کنید که ضخامت جلد بالا بوده و لطافت بیشتری داشته باشد. در صورت بی‌کیفیت بودن ماده اولیه، لبه‌ها و قسمت لولایی سررسید دچار زدگی شده و ظاهر آن را نا زیبا خواهد کرد. جهت درج لوگو نیز به جز حک لیزر سایر روش‌ها (داغی، پلاک، طلاکوب، نقره کوب و چاپ سیلک) کاربرد دارد.

جلد سررسید جیر

این نوع جلد به علت ظاهری متفاوت و جذابی که دارد معمولا در نگاه اول بسیار جلب توجه می‌کند. با این وجود دو نکته را باید مد نظر قرار داد. اول اینکه در صورت مرغوب نبودن جیر (که در سررسید نوع مصنوعی آن استفاده می‌شود) پس از مدتی لبه‌ها و قسمت لولایی آن دچار خوردگی شده و ممکن است شکل اولیه خود را از دست بدهد. به همین علت توجه کنید هنگام انتخاب تراکم پرز بالا نشانه کیفیت بهتر می‌باشد.همچنین این نوع جلد خاصیت چسبندگی برای گرد و غبار و الیاف پرزی در محیط داشته و آن را به خود جذب می‌کند.
هنگام انتخاب سررسید جیر توجه کنید که تراکم پرز جیر در تمام سطوح یکسان باشد و همچنین به علت نفوذ چسب به جیر در روی جلد ایجاده لکه نشده باشد. همچنین در صورت استفاده از پلاک برای درج نام و لوگوی خود حتما از تولید کننده بخواهید که پلاک لب خم با چسب مرغوب استفاده نماید تا پلاک پس از مدتی از پرز جیر جدا نشود.
با توجه به امکان رنگ کردن این جلد، تنوع بالای در بازار وجود دارد که باز هم به دلیل آماده شدن جلدها از قبل، در صورت پایین بودن تیراژ مورد سفارش یا کمبود زمان، انتخاب شما تنها از بین تنوع رنگی تولید کننده خواهد بود.

جلد سررسید چرم مصنوعی

با توجه به گرانقیمت بودن چرم طبیعی برای جلد سررسید به طور معمول از چرم مصنوعی استفاده می‌شود. تنوع رنگ این نوع جلد نیز با توجه به امکان رنگ آمیزی آن هنگامی که خام است، بسیار بیشتر از چرم طبیعی می‌باشد. معیار مشخصی برای تعیین کیفیت چرم توسط خریدار وجود ندارد به همین دلیل معمولا باید به اعتبار تولید کننده آن توجه شود. در صورت پایین بودن کیفیت پس از مدتی در سطح آن چروک ایجاد شده و یا پوسته پوسته خواهد شد.
هنگام خرید لازم است کیفیت چسبیدن جلد به مقوای پشت آن را نیز بررسی فرمایید، چرا که در صورت جلد چسبانی بد یا کیفیت پایین چرم، پس از مدتی این دو از یکدیگر جدا شده و ظاهر و خوش دست بودن آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
درج نام و لوگوی شما بر روی جلد سررسید چرم مصنوعی به وسیله داغی، طلاکوب، نقره کوب، لیزر و چاپ سیلک امکان پذیر است، با این وجود در مورد چاپ لیزر و داغی دو نکته زیر را در نظر بگیرید:
اولا در صورت استفاده از داغی از حروف با سایز کوچک و به هم نزدیک استفاده نکنید، چرا که پس از جدا شدن کلیشه داغی از سطح جلد، چرم اندکی جمع شده و ممکن است نوشته شما کاملا ناخوانا شود. همچنین سطح داغ شده تغییر رنگ نداده و صرفا فرورر فته خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید محل داغ شده رنگی تیره‌تر پیدا کند بهتر است از جلد ترمو استفاده نمایید.
ثانیا لیزر بر روی برخی از انواع چرم مصنوعی خروجی خوبی ندارد. پس در صورتی که تصمیم به حک لوگو با لیزر دارید حتما از قبل یک نمونه تست بگیرید.

جلد سررسید چرم مصنوعی

جلد سررسید ترمو

از نظر قیمت جلد ترمو و چرم معمولا مشابه می‌باشند و این به علت تشابه بسیار زیاد این دو نوع جلد سررسید به یکدیگر است. با این وجود جلدهای ترمو معمولا ضخامتی کمتر از انواع چرمی دارند اما مقاومتشان بالاتر یا یکسان است. در صورتی که می‌خواهید لوگوی خود را با داغی کنید و جای آن نیز رنگی متفاوت یافته و جلوه‌ی بیشتری داشته باشد، توصیه می‌کنیم از جلد ترمو استفاده کنید. البته سایر روش‌های درج نام و لوگو نیز برای این جنس جلد قابل استفاده است.
از آن‌جایی که بحث شکل‌گیری و تغییر رنگ در برابر حرارت برای این جلد یک ویژگی منحصر بفرد محسوب می‌شود، کیفیت آن نیز از همین طریق قابل ارزیابی است. ترمو با کیفیت بالاتر تغییر رنگ بیشتری پس داغی خواهد داشت.