۹ اشتباه رایج درباره هدایای تبلیغاتی – شما تکرار نکنید (قسمت دوم)

در قسمت قبل ۴ مورد از اشتباهات را در خصوص هدایای تبلیغاتی مطرح نمودیم.

برای هر یک نیز دلیل نادرست بودن تصور موجود مطرح شد و تا حدودی به موثر بودن هدایای تبلیغاتی به عنوان یک رسانه بازاریابی پی بردیم. در این مطلب به ادامه اشتباهات مطرح شده پرداخته و بحث را تکمیل خواهیم کرد.

اشتباه شماره ۵: بهتر است در رسانه‌های جمعی سرمایه‌گذاری کنیم.

چرا چنین تصوری؟

تبلیغات تلویزیونی خیلی باشکوه و چشم‌گیر هستند. به سر و صدای تبلیغات هنگام پخش فوتبال فکر کنید. رادیو و مجلات نیز توسط افراد بسیاری دیده و شنیده می‌شوند. پس چرا با تبلیغ در این رسانه‌ها پیام خود را به افراد بیشتری نرسانم؟

چرا تصوری اشتباه است؟

برای رساندن پیام خود در این دنیای پر از تبلیغات نیاز است که شخصی شده عمل کنید. تمرکز شما باید بر روی اشخاص و بازار هدفتان باشد. هدایای تبلیغاتی به شما کمک می‌کنند انقدر به مخاطب خود نزدیک شوید که به محل زندگی و کار آن‌ها بروید. مشتریان ممکن است تبلیغات را رد کنند یا ورق بزنند و نبینند. خود شما به چند درصد چنین آگهی‌هایی توجه کرده و در تصمیم خریدتان از آن استفاده می‌کنید.

اما هدایای تبلیغاتی به مخاطبان می‌چسبند! بر اساس تحقیق اتحادیه هدایای تبلیغاتی ۸۹% درصد مصرف کنندگان نام تجاری که از آن در دو سال گذشته هدیه تبلیغاتی کرده بودند را به خاطر می‌آوردند. افراد می‌توانند لیوان تبلیغاتی شما را هر روز پر از چای کرده و یادی از شما کنند. ممکن است تی شرت تبلیغاتی شما را پوشیده و با شما در ورزش‎‌های خود همراه شوند.

به همین خاطر این اقلام بسیار شخصی بوده و چنین چیزی برای رسانه‌های جمعی دست نیافتنی است.


اشتباه شماره ۶: همه شرکت‌های هدایای تبلیغاتی یکسان هستند.

چرا چنین تصوری؟

همه شرکت‌های هدایای تبلیغاتی یک کار را انجام می‌دهند، لوگوی شما را بر روی محصولات زده و در اختیار شما قرار می‌دهند تا به مشتریانتان بدهید. تا زمانی که هدایای مورد نظر شما را فراهم می‌کنند، فرقی ندارد با چه شرکتی کارکنید. در نگاه نخست چنین به نظر می‌رسد.

جا دارد بگوییم که ۲۳،۰۰۰ توزیع کننده ثبت شده محصولات تبلیغاتی در دنیا وجود دارد و تقریبا همگی متفاوت هستند.

چرا تصوری اشتباه است؟

بسیاری از توزیع کنندگان هدایای تبلیغاتی کسب و کارهایی کوچک و حتی یک نفره هستند. بسیاری تیم تخصصی طراحی، گارکاه تولیدی و تیم بازاریابی فروش ندارند. همه را یک تنه انجام می‌دهند. در کار با چنین شرکت‌هایی احتمال مناسب نبودن هدیه دریافتی یا دیر رسیدن آن بسیار بالا خواهد بود.

همچنین همه شرکت‌های هدایای تبلیغاتی نیز نسبت به این ابزار بازاریابی شناخت کامل ندارند. آن‌ها کارخانه‌های تولید کننده و راه‌های واردات بهینه را بلد نبوده و خود نیز هیچگاه از محصولاتشان استفاده نکرده‌اند.

هنگام انتخاب فروشنده محصولات تبلیغاتی به چشم یک شریک به او نگاه کنید. شما نیاز به شخصی دارید که سفارش شما را از آغاز تا پایان مدیریت کند. کسی که بتواند به عنوان یک مشاور تمامی سوالات شما را پاسخگو باشد.


اشتباه شماره ۷: هدایای تبلیغاتی حرف جدیدی برای گفتن ندارند.

چرا چنین تصوری؟

هدایای تبلیغاتی از سال ۱۷۸۹ برای مدت‌ها در بازاریابی  حضور داشته‌اند. پس همه چیز پیش از این عرضه شده است و حرف جدیدی برای گفتن باقی نمانده است.

چرا تصوری اشتباه است؟

در واقع اقلام تبلیغاتی به صورت مداوم در حال تکامل هستند. صنعت آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش داشته و در حال رشد نیر می‌باشد. همه ساله نیز با پیشرفت صنایع دیگر نظیر محصولات الکترونیکی، هزاران هدیه جدید به لیست اضافه می‌شود.

نمایشگاه اتحادیه هدایای تبلیغاتی پنجاه و سومین نمایشگاه بزرگ در آمریکا است که ماه ژانویه ۲۰۱۴ با ۱۴۰۰ کمپانی در زمینی به مساحت ۹۹،۰۰۰ متر مربع برگزار شده است. اگر هنوز به نظر شما حرف جدیدی برای گفتن وجود ندارد.


اشتباه شماره ۸: هدایای تبلیغاتی به درد کسب و کار من نمی‌خورند.

چرا چنین تصوری؟

شاید به استفاده از کالاهای تبلیغاتی علاقه‌مند شده باشید، اما هنوز نمی‌دانید که آیا به درد کسب و کار شما می‌خورد یا خیر. شاید فکر کنید گران هستند، اصل نیستند یا هر یک از مواردی که در بالا ذکر شد. طبیعی است که به اثر بخشی این رسانه تبلیغاتی شک کنید، مخصوصا اگر تا بحال از آن استفاده نکرده باشید.

چرا تصوری اشتباه است؟

هدایای تبلیغاتی برای هر برند و کمپینی قابل استفاده هستند. فرقی ندارد قصد شما افزایش رفت و آمد در غرفه، بالا بردن آگاهی درباره برندتان، یا رسیدن به تعدادی از اهداف باشد.  تحقیق اتحادیه هدایای تبلیغاتی نشان داده است که ۸۵% درصد افراد پس از دریافت هدیه از یک شرکت به همکاری با آن اقدام خواهند نمود.

این محصولات همچنین کمک می‌کنند که مشتریان جدید را بیشتر درگیر کنید. بر اساس تحقیقات ۱۱% درصد تبلیغ کنندگان با این ابزار موفق به افزایش رقم همکاری خود با مشتریان جدید و قدیمی شده‌اند. پس سرمایه صرف شده در این تبلیغات باز خواهد گشت. شما نه تنها در جلو چشمان مشتریان خود خواهید بود، بلکه سایرین نیز شما را دیده و مشتاق به همکاری خواهند شد.


اشتباه شماره ۹: محصولات تبلیغاتی ماندگار نیستند.

چرا چنین تصوری؟

هدایای تبلیغاتی بعضا محصولاتی بی کیفیت و دور ریختنی تصور می‌شوند. به اشتباه شماره ۴ رفته و ببینید چرا ارزانتر بهتر نیست. این کالاها خیلی زود به سطل زباله انداخته شده یا به انباری خواهند رفت. حداقل این چیزیست که برخی بازاریابان تصور می‌کنند.

چرا تصوری اشتباه است؟

هدیه‌های تبلیغاتی قابلیت دیده شدن طولانی شدن به برند شما می‌دهند. این مسئله را تحقیقات نیز تایید کرده است. اطلاعات پژوهش موسسه هدایای تبلیغاتی نشان داده است که هر هدیه به طور میانگین ۶٫۶ ماه نگه داشته می‌شود. این مدتی بیش از نصف سال با کالایی همراه لوگوی شما بر روی آن است.

نگاهی می‌اندازیم به برخی هدایای و مدت زمانی که مردم در آمریکا آن‌ها را حفظ می‌کنند:

  • تقویم: ۹ ماه
  • گرم کن: ۷٫۳ ماه
  • لوازم نوشیدنی: ۷٫۱ ماه
  • فلش مموری: ۶٫۹ ماه
  • کیف: ۶٫۸ ماه
  • لوازم اداری رومیزی: ۶ ماه
  • کلاه نقابی: ۶ ماه
  • پیراهن: ۵٫۸ ماه
  • سلامت و ایمنی: ۵٫۵ ماه
  • نوشت افزار: ۵٫۳ ماه

احتمالا بسیاری از شک و بهانه‌های شما درباره هدایای تبلیغاتی با خواندن این مطلب رفع شده است. تردید نکنید که این محصولات در صورت استفاده با سایر رسانه‌ها یا به تنهایی موثر خواهند بود (گزارش تحقیقی در این زمینه). آن‌ها به شما کمک خواهند کرد که نامتان را گسترده کنید، اجازه می‌دهند مردم بیشتر درباره شما بدانند و بشنوند و بفهمند که چه ماموریتی دارید. هنگام ساختن یک برند این موارد همان چیزی است که نیاز دارید.