چاپگر دیجیتال چاپ تیشرت از اپسون
دلیل انتخاب: چاپ مستقیم روی تیشرت توسط چاپگر دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده است. تاکنون چندین شرکت اینگونه چاپگر ها را به بازار عرضه کردهاند، ولی این اولین بار است که یک سازنده معتبر به تنهایی شاسی، هد چاپ و مرکب و دیگر متعلقات چاپگر را ساخته و به بازار ارایه می کند. چاپگر های دیگر تاکنون بیشتر به یک آش شله قلم کار میماندند.
ثبت و ضبط اندیشه ها و تصورات و تخیلات بشری بر روی اشیاء مختلف در ابتدای امر کاری ابتدایی و صرفا به منظور ارتباط، تزئین و حفظ اطلاعات در تمدن های قدیم بوده است.
روش های چاپ به موازات توسعه ساختارهای اجتماعی متحول و دگرگون شده است. چاپ نه تنها وسیله ای ضروری در زندگی مشترک بشر بوده است، بلکه از طریق تکامل امکانات ارتباطی و اجتماعی، به تکاملی شگرف در امکانات چاپی رسیده است. همچنین شیوه های چاپی به عنوان ابزار ارتباطی از طریق نقش و حروف و سایر عناصر به عنوان اصلی مهم و انکار ناپذیر در زندگی بشری جلوه گر است که از طریق شگل گیری محصولات گرافیلگی، کتاب ها، اعلان ها، تصاویر و نوشته ها و به طور کلی آثار چاپی می توان به توسعه تمدن جوامع و رشد و مدنیت و تغییر و تکامل آن ها پی برد. اما زاده اصلی چاپ دستی را می توان در شرق دور مورد کاوش قرار داد. چینی ها اولین مردمی بودند که چاپ دستی را ابداع کردند. آنان با حک کردن تصویر روی چوپ از این فن در انتقال و تکثیر نقوش استفاده کردند. آنان در پایان قرن دوم میلادی سه عنصر اصلی و لازم برای چاپ دستی را در اختیار داشتند. این سه عنصر عبارت بود از: کاغذ، مرکب، لوح یا سطحی که فرایند حکاکی روی آن انجام می شد.
ادامه›هدایای تبلیغاتی برای چندی سال از انتخابهای محبوب برای ترویج برند سازمانها در کمپینهای بازاریابی بودهاند. حال که فعالیتهای بازاریابی آنلاین با قدرت بالا در محاسبه بازگشت سرمایه، معرفی شدهاند، مهم است که نشان دهیم هدایای تبلیغاتی همچنان تاثیر مثبت بر روی تصویر برند و فروش دارند.
اتحادیه هدایای تبلیغاتی بریتانیا (British Promotional Merchandise Association: BPMA) طی تحقیقاتی که انجام داده است، تایید نمودهکه رابطه مثبتی بین بازاریابی با محصولات تبلیغاتی و پیشرفت در شناخته شدن برند و افزایش فروش وجود دارد.
علاوه بر تاثیر مثبت در شناخت برند و فروش، این نوع بازاریابی بازگشت سرمایه بهتری نیز به همراه دارد.
در ادامه چند مورد از یافتههای مهم این پژوهش را در سال ۲۰۱۲ میآوریم.
ادامه›این مطلب از وبسایت ePromos.com انتخاب شده است، روند هدایای تبلیغاتی سال ۲۰۱۶ در کشورهای غربی را معرفی میکند. با این وجود مطالعه آن میتواند برای پیش بینی روند هدایای تبلیغاتی در کشور ما نیز مفید باشد. چرا که دیده شده است سایر بسیاری از صنایع دیگر، صنعت محصولات تبلیغاتی نیز در ایران، پیرو این کشورها میباشد. (متن اصلی)
از ساک دستی با لوگوی چاپی گرفته تا لیوان و لباس و … گزینههای بسیاری برای انتخاب محصول به عنوان هدیه تبلیغاتی وجود دارد، که میتواند گیج کننده باشد. در حالی که خیلی از سازمانها از اقلامی معمول استفاده میکنند نیازی نیست که شما نیز خسته کننده و تکراری عمل کنید. اگر نگاهی به اقلام تبلیغاتی شرکتهایی مانند گوگل بیاندازید میبینید که هیچگاه از انواع تکراری آن استفاده نکردهاند. در ادامه ۷ مورد محصولاتی آورده شده که شاید بتوان گفت روند هدایای تبلیغاتی در ۲۰۱۶ به سمت آنها سوق پیدا کرده است:
ادامه›چاپ دیجیتال
در چاپ دیجیتال تصاویر دیجیتال تبدیل به محصولات چاپی می شوند. چاپ دیجیتال معمولا نسبت به روش های سنتی چاپی موجود هزینه های بیشتری دارد. اما حقیقت این است که استفاده از وسایل دیجیتال به عنوان عنصر جدا نشدنی پیشرفت تکنولوژی بخش جدا ناپذیر زندگی بشر شده پس می توان انتظار داشت تکمیل این فرآیند در آینده نه چندان دور نه تنها صنعت چاپ بلکه زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد. تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روشهای سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ است که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر هستند. چاپگر های دیجیتال هم دقیقا مثل پرینترهای شخصی به دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. در این روش دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل می شود و سپس کامپیوتر همه اطلاعات مورد نیاز دستگاه چاپ را به دستگاه منتقل کرده به این ترتیب دستگاه چاپگر کار خود را آغاز می کند. چاپ دیجیتال اگرچه در حال حاضر گرانترین شیوه چاپ به حساب می آید و اغلب در نسخه های محدود به کار می رود اما حقیقت این است که دارای مزایای بیشماری است که کار صنعت چاپ را به شکل چشمگیری متحول کرده است. در واقع صرفه جویی های خاص دیگری به همراه دارد که استفاده از چاپ دیجیتال را محبوب می کند.
با روی کار آمدن چاپ دیجیتال عملا مرحله قبل از چاپ یا همان لیتوگرافی حذف شده و سرعت چاپ به شکل چشم گیری افزایش یافته است همچنین دقت دستگاه های چاپ دیجیتال امکان خطای انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. پیشتر هزینه چاپ به تعداد نسخه های چاپی بستگی داشت در حالی که در چاپ دیجیتال تعداد نسخه اهمیتی ندارد. در چاپ دیجیتال ضایعاتی مثل کاغذ ، رنگ و…. به میزان قابل توجهی کاهش می یابد چراکه تمام اصلاحات در نسخه دیجیتال صورت می گیرد و نیاز به تست تا حد زیادی کاهش می یابد. و عدم استفاده از پلیت باعث شده در هر دور از چاپ بتوان نسخه متفاوتی را به چاپ رساند. به دلیل تمام مزایای ذکر شده چاپ نسخه های محدود حتی یک نسخه بسیار راحت شده و دیگر لازم نیست برای چاپ هر صفحه ازپلیت ویژه استفاده شود و یا اینکه لیتو گرافی صورت پذیرد.
رواج چاپ دیجیتال در ایران را می توان همزمان باورود کامپیوتر به کشور دانست. در واقع با ورود کامپیوتر و به همراه آن پرینترها به ایران چاپ دیجیتال آغاز شد و روند پیشرفت سریعی را به خود گرفت. در سال ۱۳۸۰ با ورود ماشین های چاپ لارج فرمت تبلیغات محیطی نیز به صورت دیجیتال درآمد و با دادن فایل کامپیوتری تصاویری در ابعاد بسیار بزرگ در کوتاه ترین زمان امکان چاپ به خود گرفت و از همان زمان تبلیغات شهری و محیط رنگ تازه ای پیدا کرد. در گذشته وقتی قصد چاپ کارت تبریک ، کارت پرسنلی ومواردی از این دست را داشتیم برای هر نمونه می بایست یک پلیت جداگانه طراحی می شد و لیتوگرافی صورت می گرفت اما چاپ دیجیتال باعث شده که بتوانیم کارت های پرسنلی و تبریک را به صورت کاملا شخصی چاپ و به خواسته های مشتریان توجه بیشتری کنیم. به طور کلی کیفیت چاپ تکرنگ مشکی در دیجیتال بهتر از افست می باشد مگر اینکه چاپ تکرنگ مشکی در چاپخانه های جدید الاحداث یا دارای دستگاه های جدید، چاپ گردد که در این حالت کیفیت چاپ افست بهتر از دیجیتال خواهد بود.
روشهای چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال به عنوان یکی از چاپهای پرطرفدار به شمار میرود که روشهای متعددی برای این نوع چاپ در نظر گرفته میشود. برای دسته بندی چاپ دیجیتال دو معیار نحوه کار و ابعاد مورد توجه است:
انواع چاپ دیجیتال براساس نحوه کار
- روش دیجیتالی نوری یا پرتوی: متن مورد نظر از طریق تابش شعاعهای نوری روی کاغذهای حساس به نور، چاپ میشود. این روش چاپ به دو مرحله چاپ و ظهور نیاز دارد.
- روش چاپ دیجیتالی الکتروفتوگرافی: در این روش از جوهرهای مایع و یا مرکب جامد پودری (تونر) استفاده میشود.
- روش چاپ مارکرهای لیزری: در این روش سطوح مورد چاپ باید به حرارت حساس باشند که حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریسهای حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس، فرآیند چاپ را بر عهده میگیرند.
- روش چاپ دیجیتال تصعید رنگ: سرعت و کیفیت این روش بالاست و مواد رنگی بر روی سلفونهایی قرار میگیرند که پرتوهای گوناگون از قبیل لیزر و یا ماتریسهای حرارتی، رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار و سپس بر روی سطح مورد نظر چاپ میکنند.
انواع چاپ دیجیتال براساس ابعاد چاپ
- چاپ با فرمت متوسط: حداکثر ابعاد کارهای چاپی با ابعاد متوسط در برگههای A3 و با سایزهای ۳۳×۴۸ سانتیمتر میباشد. در این فرمت، چاپ میتواند با روشهای تونری، جوهر افشار و یا نوری انجام شود. چاپ متوسط برای چاپ کارت ویزیت، چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، لفافهای بسته بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف ابعاد متوسط قابل استفاده است.
- چاپ با فرمت بزرگ: در این روش ابعاد چاپ در برگههای A3 و با عرض ۱۵۰ سانتیمتر میباشد. برای چاپ ابعاد بزرگ نیز از شیوه چاپ تونری و جوهرافشان یا نوری استفاده میشود. برای چاپ پوستر تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر و مصارف فضای داخلی(Indoor) این روش کاربرد دارد.
- چاپ با فرمت عریض : ابعاد این نوع چاپ ۱۵۰ * ۵۰۰ سانتیمتر میباشد که به دلیل مقاومت بالا، بیشتر برای مصارف فضای باز مورد استفاده قرار میگیرد.
تعرفه چاپ دیجیتال
قیمت و هزینه چاپ دیجیتال بر حسب مواردی از جمله نوع کاغذ، تیراژ چاپ و رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن مشخص میشود. یکی از نکات مهم در رابطه با چاپ دیجیتال، امکان چاپ در تیراژهای کم میباشد. در عین حال آنچه که موجب امتیاز این نوع چاپ شده، امکان تغییر مطالب مورد نظر، در چاپ های بعدی است که این امر، هزینه و تعرفه چاپ دیجیتال را تا حد زیادی کاهش میدهد.
بطور کلی هزینه چاپ دیجیتال در کاغذهای تحریر به نسبت کاغذ گلاسه کمتر است که این امر بر حسب وزن محاسبه میشود. بدین معنا که هر چقدر کاغذ گلاسه وزن بیشتری داشته باشد، قیمت چاپ آن نیز بیشتر میشود. تعرفه چاپ بر روی لیبل و کتان نیز به مراتب بیشتر از انواع قبلی میباشد.
همانطور که گفته شد رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن چاپ نیز معیار دیگری برای تعیین تعرفه چاپ دیجیتال به شمار میرود. به این معنا که چاپ رنگی هزینه بیشتری نسبت به چاپ سیاه و سفید دارد. هزینه چاپ دو رو ۲ برابر چاپ یکرو محاسبه میشود. همچنین چاپ در برگه های A3 بیشتر از A4 میباشد. در صورتی که برای چاپ دیجیتال، نوع تنپلات (در آن از نقاط رنگی فراوان استفاده میشود که با زوایای مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند) سفارش داده شود، هزینه چاپ افزایش پیدا میکند. با توجه به اینکه در چاپ دیجیتال امکان طراحی و عکاسی نیز وجود دارد، لذا با چاپ تصاویر، قیمت و تعرفه چاپ نیز بیشتر خواهد بود.
خدمات چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال به منظور سرعت دهی و افزایش کیفیت در چاپ انجام می شود. دستگاه های چاپ دیجیتال قادر به چاپ بروشور، پوستر فوری، کارت ویزیت، کاتالوگ، کارت دعوت و نمونه گیری برای کتاب می باشند. یکی از نکات اصلی در رابطه با چاپ دیجیتال، امکان استفاده از لمینیت پس از چاپهای indoor، قراردادن کارهای چاپ شده بر روی رول آب، فوم، تختهشاسی و یا سطح دیگری که در نمایشگاه ها کاربرد دارد. علاوه بر این، چاپ دیجیتال قابلیت چاپ با کیفیت بالا بر روی کاغذ عکس در ابعاد مختلف را داراست. ابعادی که در چاپ دیجیتال انجام می شود با ۳۰-۴۴ سانتیمتر و با گرماژ ۳۰۰ می باشد.
روش کار چاپ دیجیتال بدین صورت است که مشتریان می توانند فایل مورد نظر خود طراحی و سپس به مراکز چاپخانه ارائه دهند. یکی از خدمات مهم چاپ دیجیتال، اگر در میانه چاپ، مشتری قصد تغییر مطالب خود را داشته باشد، می تواند در چاپ های این کار را انجام دهد. این روش چاپ سفارشات مشتریان را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار آنان قرار می دهد.
مراکز چاپ دیجیتال به مدرن ترین دستگاه های زیراکس مجهز هستند و واحد پذیرش تمامی سفارشات را از مشتریان دریافت می نمود سپس در واحد طراحی و گرافیک، امور مربوط به دیزاین سفارشات انجام و سپس برای چاپ آماده می شود. این روش قابلیت چاپ به شکل ورقی بر روی انواع کاغذ های تحریر، شیشه ای، تلق ترانسپارنت، گلاسه، کتان، پشت چسب دار براق یا مات و در ابعاد A5 تا SRA3 را دارد.
دستگاه چاپ دیجیتال
دستگاه چاپ دیجیتال بر اساس کارکرد و نوع چاپی که دارند به انواع دستگاه چاپ فلکس و بنر، دستگاه چاپ روی تمامی سطوح (فلت بد)، دستگاه چاپ یووی، دستگاه چاپ پارچه ۴ رنگ، دستگاه لیزر، دستگاه حکاکی، CN دستگاه کاترپلاتر و دستگاه سه کاره پارچه نویس، دسته بندی می شوند.
دستگاه چاپ دیجیتال باید قابلیت چاپ در فرمت های بزرگ، عریض و متوسط را داشته باشد. در صورتی که دستگاه برای چاپ با فرمت بزرگ استفاده می شود، می تواند چاپ هایی در ابعاد A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر را انجام دهد که همچون چاپهای فرمت متوسط، به شیوههای دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری صورت می گیرد. دستگاههای چاپ دیجیتالی که برای فرمت های عریض استفاده می شوند، می توانند ابعاد چاپ از عرض ۱۵۰ سانتیمتر تا عرض ۵۰۰ سانتیمتر را بر عهده بگیرند که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) کاربرد دارند.
ویژگی هایی که یک دستگاه چاپ دیجیتال باید داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان تنظیم دما
- امکان بررسی دستگاه به منظور حدف مشکلاتی احتمالی
- امکان چاپ ظریف تصاویر و شفافیت فوق العاده در لبه ها و خطوط
- انجام فرایند چاپ در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه مقرون به صرفه
- داشتن گیره مخصوص جهت جلوگیری از تماس لبه های سطح چاپ با هد
- استفاده از رنگ های متنوع که در برخی از دستگاه ها به ۶ رنگ نیز می رسد.
- امکان چاپ بدون پشت دست برای چاپ بر روی روسری و شال به نحوی که پشت پارچه نیز تا حدود ۹۰ درصد چاپ قابل مشاهده باشد.
- مجهز به Drive Roller و Friction roller به منظور ایجاد مکش مناسب و جلوگیری از چروک خوردن سطح مورد نظر بویژه پارچه ها
چاپ دیجیتال لیزری
روش چاپ دیجیتال لیزری بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی دارد. در این روش، چاپ بصورت خشک و همانند چاپ فتوکپی صورت می گیرد. همانطور که از اسم آن هویداست، دستگاه های چاپ دیجیتالی لیزری بواسطه نور عمل می کنند که موجب می شود تا بار الکترواستاتیکی در قسمت های نور داده شده، درز داده شود. سطح غلتک درون یک مخزن در بسته بسیار ریز و نرم تونر (گرد ظهور) یا پودر پالستیک خشک قرار می گیرد که قسمت های باردار غلتک ذرات پودر را بطور الکترواستاتیکی جذب می نمایند و آنها را از میان یک جوش دهنده (Fuser ) عبور می دهد و سپس با گرما و حرارت پودر پالستیکی را به سطح مورد نظر می چسباند.
در چاپ دیجیتال لیزری، الکتریسیته ساکن به عنوان یک عامل حیاتی عمل می کند و موجب وارد شدن نیرو بر مرکب و چاپ آن بر روی سطح می شود. عنصر اصلی یک چاپگر لیزری چکش می باشد که بواسطه یک سیم که جریان الکتریکی در آن جریان دارد باردار می شود و تصویر مورد نظر را ایجاد می نماید. سپس دستگاه چاپ دیجیتال، چکش با تونر باردار که از پودری سیاه و نرم تشکیل شده است را می پوشاند. تونر دارای بار مثبت است و به همین دلیل چکش به نقاط بدون بار منفی می چسبد. زمانی که طرح با پودر ترکیب می شود، چکش بر روی کاغذ به چرخش در آمده و به آن بار منفی داده می شود. این عامل موجب می شود تا پودر بر روی سطح بر جای بماند و عمل چاپ صورت بگیرد.
چاپ دیجیتال لیبل
با توجه به اینکه چاپ لیبل عموما در تیراژهای کم انجام می شود، لذا نیازمند یک روش چاپ مقرون به صرفه است که بتواند در کمترین زمان ممکن، لیبل هایی باکیفیت بالا ارائه دهد. یکی از دستگاه های چاپ دیجیتال که برای چاپ لیبل استفاده می شود any-001و any-002 می باشد، که با هزینه سرمایه گذاری کم و استفاده از مدیا و متریال های متعدد قادر به چاپ لیبل در مدت زمان کوتاه و باکیفیت بالا می باشند. دستگاه چاچ dpi 600 * 1200، نیز می تواند برای چاپ لیبل ها در تیراژهای کم مورد استفاده قرار بگیرد که با استفاده از هدهای مدرن LED ، چاپ CMYK، چاپ رول یا عرض ۵۰ الی ۲۲۰ میلیمتر می تواند در مدت یک دقیقه، ۹ متر لیبل چاپ نماید.
یکی از نکات مهم در چاپ لیبل، تصاویر و کیفیت رنگ آنها می باشد. بدین منظور دستگاه های دیجیتالی که برای چاپ لیبل استفاده می شود قابلیت چاپ تمامی رنگ ها و بویژه رنگ های نقره ای و طلایی را دارند. به این معنا که می توانند روی انواع مواد اولیه، کاغذ، پلاستیک PET و لیبل های PP فرآیند چاپ را اجرا کنند.
اگر در دستگاه چاپ، نازل گرفته شود، ممکن است هد متوقف شود و به تبع آن اپراتور مجبور به تعویض هد شود. همچنین ممکن است یکسری نوارهای رنگ پریده روی کار چاپ شود و کار چاپ لیبل بی کیفیت شود. اغلب دستگاه های دیجیتالی چاپ لیبل، دارای چندین هد یدکی (back up) هستند که تنها زمانی کاربرد دارد که مرکب در نازل هدهای اصلی رسوب کند و آن را متوقف ساخته باشد. در روش چاپ دیجیتال لیبل، دستگاه بطور اتوماتیک وار به اپراتور اولتیماتوم (هشدار) می دهد که کدام هد گرفته و چاپکار هدهای یدکی را به کار می اندازد و از این طریق تولید دچار توقف نمی شود.
چاپ دیجیتال کتاب
چاپ دیجیتال عموما برای تیراژهای کم مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس زمانی می توان از چاپ دیجیتال برای چاپ کتاب استفاده نمود که در تیراژهای پایین باشد. یکی از امتیازات چاپ دیجیتال کتاب، کیفیت و سرعت کار می باشد. از آنجا که در چاپ دیجیتال پلیت حذف می شود و چاپ مستقیم از کامپیوتر بر روی کاغذ صورت می گیرد، لذا کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین امکانپذیر می باشد. برای چاپ نمونه کتاب و عرضه آن در بازار به منظور سنجش مخاطبان در رابطه با محتوای، می توان از روش چاپ دیجیتال استفاده کرد.
یکی از نکات مهم در چاپ دیجیتال کتاب، امکان تغییر نسخه های مختلف می باشد. بدین معنا که با چاپ آزمایشی و ورود کتاب به بازار، نظریات خوانندگان مورد بررسی قرار می گیرد سپس در نسخه های بعدی تغییرات مطابق با نظریات خوانندگان اعمال شود. تغییر اطلاعات و محتوای کتاب می تواند در زمان فرآیند چاپ و بدون وقفه نیز صورت بگیرد. اطلاعاتی که تغییر می کند می تواند شامل شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.
چاپ تصاویر با کیفیت در کتاب نیز یکی از سفارشات اغلب مشتریان می باشد. بدین منظور چاپ دیجیتال قابلیت اجرای این امر را دارا می باشد. اگر چه هزینه چاپ کتاب بواسطه چاپ دیجیتال بیشتر از سایر روش ها می باشد اما با صرفه جویی در هزینههای دیگری که در تهیه پلیت های چاپ صورت می گیرد، برای تیراژهای کم تعداد قابل جبران است. متقاضیانی که برای چاپ کتاب خود عجله دارند و تمایل دارند که فرایند چاپ بلافاصله پس از تقاضا صورت بگیرد، می توانند از این روش استفاده نمایند. صرفهجویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت و کاهش هزینه های چاپ در تیراژها، موجب شده تا این روش چاپ برای بسیاری از مشتریان چاپ کتاب از محبوبیت بالایی برخودار باشد.
چاپ دیجیتال کارت پی وی سی (PVC)
برای چاپ کارت پی وی سی، بهترین روش پیشنهادی، چاپ دیجیتال است که در آن روش چاپ مستقیم و غیرمستقیم انجام میشود. کارتهای PVC ۷۶۰ میکرونی در ۳ نوع طلایی، نقره ای و سفید را میتوان با استفاده از روش چاپ دیجیتال چاپ نمود. چاپ کارت پی وی سی بصورت دیجیتال با ضخامتهای مختلف از ۳۰۰ تا ۸۰۰ میکرون و در تیراژهای ۱۰۰ عدد بالاتر در یک روز قابل انجام میباشد. کارتهای پی وی سی (۷۶۰ میکرونی) در ابعاد استاندارد عابربانکی با لبههای گرد هستند که بصورت ۴ رنگ و ۲ رو چاپ میشوند.
از آنجا که جنس کارت های پی وی سی، پلاستیکی و انعطافپذیر است، لذا پروسه چاپ آنها نیز متفاوت از انواع دیگر چاپ است و نیازمند به کارگیری تکنیکهای خاصی میباشد. در روش چاپ دیجیتال، امکان چاپ کارت با درج هرگونه اطلاعات متغیر و پوشش امنیتی اسکروچ فراهم شده است. تنها محدودیت این روش چاپ، تعداد تیراژ پایین میباشد که با صرف زمان و انجام چاپ در چندین مرحله میتوان کارت های پی وی سی را در تیراژهای بالا چاپ نمود.
چاپ دیجیتال کارتهای پی وی سی میتواند بصورت یک رو رنگی، یک رو تک رنگ مشکی، یک رو رنگی با پوشش حساس به نور ماورای بنفش (UV)، دو رو رنگی با پوشش حساس به نور ماورای بنفش (UV) و چاپ طلایی یا نقره ای یک رو انجام شود که هزینه چاپ هر یک متفاوت است.
بهترین روش برای ارائه طرحها و مطالب برای چاپ کارت پی وی سی، استفاده از فرمت PSD و یا TIFF بصورت RGB و با وضوح ۳۰۰ dpi در ابعاد ۸۶ × ۵۴ میلیمتر میباشد. اطلاعاتی که برای چاپ بر روی کارتهای پی وی سی نیاز است عبارت است از مشخصات فردی، شماره گارانتی و … که باید در قالب فایل اکسل ارائه گردند. لازم به ذکر است که هزینه خدمات آماده سازی فایل از قبیل تایپ، اسکن تصاویر و طراحی کارت پی وی سی، مجزا از هزینه چاپ محاسبه میشود.
چاپ دیجیتال کاتالوگ و بروشور
چاپ کاتالوگها و بروشورها باید در مدت زمان کوتاهی انجام شود. به همین دلیل روش چاپ دیجیتال برای کاتالوگها و بروشورها روش مناسبی میباشد. همچنین در چاپ بروشور و کاتالوگ به منظور پیام رسانی و انتقال هدف اصلی به مشتریان، نیازمند طراحی منحصر به فرد همراه با تصاویر میباشیم. به این معنا که کاتالوگها نیازمند تصاویر زیادی هستند تا مشتری در برخورد اول، یک تصویرسازی ذهنی نسبت به محصول و عملکرد شرکت داشته باشد. در چاپ دیجیتال این امر امکانپذیر شده و تصاویر باکیفیت بالایی چاپ میشوند.
برای چاپ کاتالوگ توضیحات کامل و جامعی در رابطه با محصولات و عملکرد شرکتها، به اطلاع مشتریان میرسد. این در حالی است که در چاپ بروشور، توضیحات اولیه شرح داده میشود که این تفاوت، باید در هنگام چاپ مورد توجه قرار بگیرد. بدلیل قابلیت تغییر اطلاعات در فرآیند چاپ دیجیتال، در صورتی که تصمیم برای محتوای کاتالوگ و بروشور به یکباره تغییر کند و مشتریان قصد اضافه کردن مطالب جدید و یا حذف برخی تصاویر و نوشتارها را داشته باشند، می توانند سفارشات جدید خود را به اپراتور منتقل سازند. یکی از معایب چاپ کاتالوگ و بروشور با روش چاپ دیجیتال، محدودیت تعداد چاپ است که بدین منظور میتوان دفعات چاپ را افزایش داد.
تحویل سفارشات برای چاپ کاتالوگ و بروشور به روش دیجیتال، فوری بوده و هزینه چاپ A3 نسبت به A4، بیشتر محاسبه میشود. بهترین نوع ارائه فایل برای چاپ دیجیتال کاتالوگ و دیجیتال، فرمت PDF باکیفیت بالا و بشکل Grayscale میباشد. لازم به ذکر است که هزینه اجرای کامپیوتری، طراحی و عکاسی کاتالوگها و بروشورها نیز بصورت جداگانه محاسبه میشود.
در ادبیات کسب و کار جدید همگی شنیدهایم که در طولانی مدت ارائه چیزهای ارزشمند بهتر از انتظار دریافت پاداش است. به همین خاطر نسبت به سالیان گذشته بیشتر از شرکتها انتظار میرود که به ارائه هدایای سازمانی اهمیت بدهند.این هدایا تنها نشان دهنده حسن نیت نیستند. بلکه راهی هوشمندانه برای تقویت روابط و شروع کارهای بهتر در سال جدیدند.
به لیست ارائه هدیه خود نگاهی بیاندازید: کارمندان، مشتریان، همتایان و همکاران تجاری که همگی جزو ارتباطات مهم شما میباشند. این افراد بر روی جریان درآمدی شما تاثیر دارند. در صورتی که قدردانی خود را از آنها با تقدیم یک هدیه سازمانی گزینش شده، برای سال جدید نشان دهید، مطمئن باشید که نتیجه آن را خواهید دید.
اگر واهمه دارید که هزینه زیادی برای این کار به شما تحمیل خواهد شد، نگران نباشد. مهمترین نکتهای که اکثر صاحبان کسب و کار با تجربه در ارائه هدایای سازمانی بر روی آن اتفاق نظر دارند، این است که، موارد سودمندی ارائه دهید که افراد دوست دارند دریافت کنند. آخر سال معمولا پر از هیایو است و کارمندان و مشتریانتان انتظار لطفی هرچند کوچک از شما دارند. در ادامه چند نکته در این زمینه برایتان میآوریم:
۱- تجربه هدیه دهید:
معمولا بهترین هدایا آنهایی هستند که تجربه میشوند. قدردانی خود را از کارمندان و مشتریان با تجربهای خاص نشان دهید. شاید یک شب شام بیرون و یا یک جلسه ماساژ موارد خوبی باشند. ایده این است که به آنها لحظاتی به یاد ماندنی و آرامش بخش هدیه دهید که در آینده از یاداوری آن لذت ببرند.
به طور مثال مدیر عامل GovernmentAuctions.org به کارمندان خود بلیط رایگان سه فیلم به همراه تخفیف خوراکی داده است. به گفته او شاید الآن تماشای فیلم در سینما تفریحی باشد که هدیه دادن آن به کارمندان نشان دهد که چقدر از تلاشهایشان سپاسگذاریم. با این حال او بلیط را به همراه لوگوی چاپ شده شرکت بر روی آن داده است و اعتقاد دارد که با این کار ثابت میکنیم که سازمان ما به آنها و علایقشان اهمیت میدهد.
حتی تایید شده است که بسیاری ته بلیط خود را پس از مشاهده فیلم نگه داشتهاند تا یادآوری از لحظات خوبی که توسط شرکتشان رقم خورده است، بماند. هر چند که هدیه یک تجربه چیز فیزیکی باقی نمیگذارد، مثل شامی که مشتریتان مهمان شما شده است یا فیلمی که مشاهده شده، اما میتوان آن را با یک عامل فیزیکی همراه کرد. مثل همان بلیط چاپ خورده یا حتی مونوپادی با لوگوی شما، که بتوانند در آن لحظات خوب عکس سلفی بگیرند. در این صورت این تجربه با آن هدیه عجین شده و همواره جلو چشم او خواهد بود.
هدایای مفید به سادگی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند:
هر کسی دوست دارد هدیهای بگیرد که نیازی از او را بر طرف میکند. اگر هدیه شما سودمند باشد، آن را نگه خواهند داشت و استفاده خواهند کرد. اگر لوگوی شما نیز بر روی آن باشد معادل دیده شدن مداوم شما خواهد بود. مثلا یک پاور بانک تبلیغاتی میتواند جزو هدایای کاربردی باشد.
وقتی زمان و وقت میگذارید و برای تدارکات ارائه هدایای سازمانی خود را میچینید، دوست دارید که هنگام دریافت بیشترین تاثیر را در مخاطبتان بگذارد. موارد مرتبط با تلفن همراه معمولا از این دستهاند چرا که به همراه خود موبایل در روز مورد استفاده قرار میگیرند. ۹۱ درصد بزرگسالان تلفن همراه دارند و به همین خاطر چنین هدایای از نظر مخاطب مفید خواهد بود.
حتی اگر دریافت کننده خود از قبل یک نمونه داشته باشد مشکلی نیست. اگر هدیه شما به خوبی انتخاب شده باشد شانس اینکه جای قبلی را بگیرد زیاد است. مهم نیست که لیوان دسته دار باشد یا پاوربانک، مردم به چیزهای جدید علاقه دارند و این طبیعت انسان است.
اشکالی ندارد ترکیبی کار کنید:
برخی سازمانها تصور میکنند باید به دنبال راه حلی همگانی برای هدایای سازمانی خود باشند. اما این کار دیگر صحیح نیست. اگر میخواهید کارکنان و مشتریان خود را ذوق زده کنید اندکی تفریح را با هدایای سال جدید خود همراه کنید. نیازی نیست یک هدیه را هر سال بدهید و همچنین نیازی نیست که به همه یک هدیه بدهید.
مثلا میتوانید هر سال یک زمینه را انتخاب نموده و هدایا را حول آن تهیه کنید. مثلا کیتهای اضطراری، لوازم سفر، وسایل ورزشی و …. حتی میتوانید از کارکنان و مشتریان خود بخواهید که در تعطیلات عکس گرفته و برایتان بفرستند تا در آرشیو خاطرات سازمان ثبت نمایید.
شرکتهایی نظیر Perry Communications Group این کار را برای چندین سال انجام دادهاند. به گفته آنها ارائه هدایای سازمانی برای کارمندان مشتریها دیگر تبدیل به موضوع مهمی شده است. ابزاری قدرتمند برای بازاریابی که همه ساله استفاده میشود و با استقبال زیادی همراه است. این کار میتواند با هدیه کوچکی برای خانواده افراد نیز همراه باشد. آنها شاید مشتری نباشند اما میتوانند به موفقیت سازمان کمک کنند.
دادن هدایای سازمانی بیش از آنچه تصورش را کنید برایتان آورده خواهد داشت. شاهد در نگاه اول مقداری شادی برای شروع سال جدید ایجاد کرده باشید، اما مطمئن باشید که وفادری افرادی که برای کسب و کار شما مهم هستند نیز به همراه آن خواهد آمد. سال جدید بهانه خوبی برای نشان دادن حس قدردانی خود و غافلگیر کردن مشتریان و افراد سازمانتان است. به آنها چیزی خاص بدهید و پلهی ایجاد ارتباطات سودآور و موفق خود را در سال جدید بسازید.
درباره کاغذ سررسید بیشتر بدانید
کاغذ به صورت عمده در بازار یا به شکل لوله (کاغذ بویینی) یا برگ مستطیل مربع در ابعاد متفاوت خرید و فروش میشود. در کارخانجات کاغذ سازی انواع آن بر اساس نوع کاربری تولید میشود که کاغذ سررسید عبارتست از: تحریر، کرم(نخودی) و گلاسه.
شاید شنیده باشید که میگویند کاغذ این سررسید ۷۰ گرم است و کاغذ سررسید دیگر ۸۰ گرم. هر چند بدیهی است که کاغذ با گرم بالا کیفیت بیشتری دارد اما برای تولید سررسید ۷۰ گرم نیز کافی میباشد. (وزن هر متر مربع ۷۰ گرم) در ادامه به معرفی سه نوع کاغذ نام برده میپردازیم:
کاغذ تحریر سفید:
این کاغذ به رنگ سفید بوده و معمولا ۷۰ گرم میباشد. در میان انواع سررسیدها در صورت مشابه بودن همه شرایط، سررسید با این نوع کاغد کمترین قیمت را خواهد داشت.
کاغذ تحریر کرم (نخودی)
این نوع کاغذ از نظر ظاهری نسبت به مدل قبلی شکیلتر میباشد. شاید به تصور برخی جنس آن همانند کاغذ کاهی (بازیافتی) باشد، اما در صورت لمس و دیدن آن از نزدیک به خوبی متوجه تفاوت بسیار این دو کاغذ خواهید شد. در صورت تمایل به اختصاصی و زیباتر کردن سالنامه، میتوان لبههای کاغذ تحریر نخودی را طلایی نمود که در این صورت سررسید حالت لوکس خواهد داشت.
کاغذ گلاسه:
در صورت در نظر داشتن هدیهای نفیس و گرانقیمت، میتوانید از سررسید با کاغذ گلاسه و چاپ ۴ رنگ استفاده کنید. این کاغذ ۱۰۰ تا ۱۳۵ گرمی بوده و به همین علت وزن سالنامه تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. استفاده از چنین کاغذ سررسیدی در تیراژ بالا توصیه نمیشود.
نکته: در صورتی که برای سفارش سررسید تصمیم به استفاده از کاغذ کرم دارید اطمینان حاصل کنید که رنگ نخودی مال خود کاغذ بوده و با چاپ بر روی آن ایجاد نشده است. در غیر اینصورت از لطافت کاغذ کاسته شده و رنگ آن یکنواخت نخواهد بود.
در این مطلب حقایقی را بیان خواهیم کرد که بسیاری افراد، حتی شرکتهای تبلیغاتی فعال در این عرصه که خود شاهد تاثیرات مثبت این رسانهی بازاریابی بودهاند نیز ممکن است ندانند. هرچند آمارها مربوط به امریکا میباشد، با این حال تاییدی اثر بخش بودن استفاده از هدایای تبلیغاتی برای فعالیتهای برندسازی است.
ادامه›