نکاتی که پیش از خرید خودکار تبلیغاتی باید بدانید

خودکارها به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغاتی برندها چندین سال است که باقی مانده‌اند. هر کسی یک خودکار در دفتر، خانه و در راه نیاز دارد. (خودکاری که هفت ماه پیش از یک هتل ایتالیایی دریافت کردم را چند روز پیش دور انداختم و نام آن‌ها نیز در ذهنم ماندگار شد.) با این وجود عواملی هستند که باید هنگام انتخاب خودکار تبلیغاتی در نظر بگیریم:

زمان‌بندی:

پیش از خرید زمان مناسبی را به جست و جو اختصاص دهیم. تنوع زیاد برند، جنس، تعداد و … باعث پیچیده و زمان‌بر شدن انتخاب می‌شود. پس هنگام آماده شدن برای رویداد بزرگ تمام احتمالات و تاخیرات زمانی را در نظر بگیرید. یکی از متفکران سیستمی هنگام صحبت درباره تاخیر در سیستم‌ها می‌گوید: ما هنگام مدل کردن سیستم درباره زمان مورد نیاز برای انجام کارها سوال می‌کنیم، سپس عدد نهایی که به آن می‌رسیم را در ۳ ضرب می‌کنیم.

پس با شروع بموقع فرآیند گزینش و سفارش، از مشکلات احتمالی و هزینه‌هایی که ممکن است تحمیل شود اجتناب کنید.

کیفیت:

مخاطب هدف شما کیست و هدف دادن خودکار چیست؟

  • خودکارهای پاستیکی: در تعداد بالا خرید کنید و برای افزایش آگاهی از برندتان، کنفرانس‌ها و بسته‌های هدیه استفاده کنید.
  • خودکارهای فلزی: به عنوان هدیه، در تعدادی کمتر و در سمینارهای تخصصی کاربرد دارند.
  • خودکارهای لوکس: به شرکای تجاری مهم، مدیران ارشد و … در تعداد کم و به عنوان قدردانی هدیه بدهید.

درج نام و نشان:

دریافت کنندگان چطور با شما تماس خواهند گرفت؟ شماره تلفن، وبسایت، آدرس ایمیل یا دعوت به انجام کاری را درج می‌کنید؟ کمپین‌های خاصی ممکن است صفحه فرود یا زیرسایت‌های خاصی را بر روی خودکار تبلیغاتی خود چاپ کنند. هر خودکاری یک حداکثر فضای چاپی دارند و هزینه درج محتوا نیز با افزایش تعداد فضاها و رنگ‌های چاپی بیشتر می‌شود. بهتر است پیش از انتخاب نحوه نشان دادن خود بر روی خودکار با یک کارشناس هدایای تبلیغاتی مشورت کنید. در زیر چندمثال از انواع ثبت لوگو آورده شده است:

چاپ بر خودکار تبلیغاتی

سایر موارد:

حس اولیه بسیار مهم است. رنگ‌ها، شکل و استیل هدیه پیامی را مخاطب منتقل می‌کند. همانطور که گفته شد ابتدا آنچه می‌خواهید بر روی خودکار تبلیغاتی درج شود را تعیین کرده و بر اساس آن محصول با فضای چاپی مناسب را انتخاب کنید. دقت کنید که بسته‌بندی هم می‌تواند موثر باشد. خودکاری که در یک جعبه چوبی داده می‌شود پیام متفاوتی با همان خودکار بدون جعبه منتقل خواهد نمود.

نکات تکمیلی خودکار تبلیغاتی:

۱- Gel Ink در مقابل Ballpoint: این دو، دو نوع از پرکاربردترین انواع خودکارها هستند. نوع ژل دارای جوهر پایه آب است که معمولا ضخامت سر آن کمتر مدل دیگر است. استفاده از این نوع برای خشک شدن سریعتر خشک شدن به همراه ایجاد لکه کمتر می‌باشد. از همین رو روانتر از نوع بال‌پوینت است. این خودکارها تمیزترین و دقیق‌ترین خطوط را رسم می‌کنند و این در عین حفظ چابکی سر خودکار است. برای امضا، نوشتن متون طولانی و نقاشی بهترین مدل.

خودکارهای بال‌پوینت، معمولا ضخیم‌ترند. با توجه به بالاتر بودن غلظت جوهر مانداگاری بیشتر بوده و احتمال نشت آن کمتر است. البته به همین خاطر برای نوشتن نیاز به فشار بیشتر بر روی کاغذ است. پس در صورت ارائه خودکار تبلیغاتی با چنین تکنولوژی، نوشتن سخت‌تری را به دریافت کننده آن پیشنهاد داده‌ای!

۲- جنس: به طور معمول از دو ماده پلاستیک و استیل برای ساخت بدنه خودکار تبلیغاتی استفاده می‌شود. برای ارائه در تعداد بالا به مخاطبان با اهمیت کمتر معمولا از انواع پاستیکی باقیمت پایینتر استفاده می‌شود. در صورتی که قصد دارید هدیه شما کیفیت و ارزش ظاهری بیشتری داشته باشد، قطعا از خودکارهای فلزی استفاده کنید. قیمت این نوع معمولا از ۲،۰۰۰ تومان شروع شده و در انواع لوکس آن به چند میلیون تومان هم می‌رسد.

توجه کنید که خودکارهای بدنه فلزی دیگر تنها در دو رنگ مشکی و نقره‌ای نبوده و در حال حاضر در انواع رنگ‌های مختلف موجود می‌باشد.

۳- گریپ: وجود گریپ بر روی بدنه خودکار علاوه بر راحتی نوشتن با آن (به خصوص به صورت مداوم) باعث می‌شود که از نظر مشتری نیز خودکار تبلیغاتی دریافت شده ارزش بیشتری داشته باشد. بدیهی است که افزوده شدن این امکان به خودکار، در شرایط یکسان، باعث بالاتر رفتن قیمت آن خواهد شد.

۴- تکنولوژی: به عنوان موارد تکنولوژیک اضافه شده به یک خودکار تبلیغاتی که می‌تواند برای مشتری جذاب باشد می‌توان این موارد را نام برد: لیزر پوینتر، چراغ قوه، نور تست اسکناس و قلم استایلوس. به عنوان مثال برای استادی که سر کلاس درسی مرتب ارائه دارد، شاید نوع لیزردار هدیه مناسبی باشد. البته در برخی خودکارها چند مورد از این امکانات نیز در کنار یکدیگر وجود دارد.

نتیجه:

خودکارهای تبلیغاتی هرچند در نگاه اول هدایای تکراری به نظر برسند، اما فراموش نکنیم که ابزارهای بسیار کاربردی بوده و در صورت برگزیده شدن هدیه شما به عنوان خودکار محبوب دریافت کننده، به مدت زیادی نام شما جلو چشمان او خواهد بود. پس در انتخاب آن دقت کرده و تا حد امکان خودکار روان با بدنه خوشدست و ظاهری زیبا هدیه دهید. چنین محصولی لزوما گرانقیمت نبوده و تقریبا با هر بودجه‌ای قابل تامین می‌باشد.

چطور از این ۵ دسته مشتری مهم در آخر سال تشکر کنیم؟

مشتریان دوست دارند که از آن‌ها قدردانی شود و چه زمانی بهتر از پایان سال برای گفتن عبارت “از شما متشکریم”؟ واین زمان فرصت بسیار خوبی برای اجرای یک کمپین بازاریابی برای ارتباطاتی است که می­‌خواهید آن‌­ها را رشد دهید، بسازید یا تقویت کنید.

چه کسی را باید هدف قرار دهید؟

این اشتباه را نکنید که ایمیل مشتریان و مخاطبانتان را با ایمیل­‌های عمومی بمباران کنید. ایمیل­‌هایتان نادیده گرفته می­‌شوند. زمانتان تلف شده و اعتبار برندتان کاهش می­‌یابید. با ارسال پیام‌­هایی مشخص شده و هوشمندانه به همراه هدایای تبلیغاتی کاری کنید که تلاش­‌هایتان به حساب بیایند. اما در ابتدای مشتریانتان را به دسته­های زیر تقسیم بندی نموده و بر همین اساس بر ایشان راه­ کار بازاریابی در نظر بگیرید.

ا- مشتریان احتمالی نزدیک به خرید(Bottom of the funnel perpeet )

این افراد مشتریانی هستند که لیست خرید خود را محدود­تر ن

ادامه

۹ اشتباه رایج درباره هدایای تبلیغاتی – شما تکرار نکنید (قسمت دوم)

در قسمت قبل ۴ مورد از اشتباهات را در خصوص هدایای تبلیغاتی مطرح نمودیم.

برای هر یک نیز دلیل نادرست بودن تصور موجود مطرح شد و تا حدودی به موثر بودن هدایای تبلیغاتی به عنوان یک رسانه بازاریابی پی بردیم. در این مطلب به ادامه اشتباهات مطرح شده پرداخته و بحث را تکمیل خواهیم کرد.

اشتباه شماره ۵: بهتر است در رسانه‌های جمعی سرمایه‌گذاری کنیم.

چرا چنین تصوری؟

تبلیغات تلویزیونی خیلی باشکوه و چشم‌گیر هستند.

ادامه

اثر بخشی هدایای تبلیغاتی در کنار تبلیغات چاپی [گزارش مقاله]

محصولات تبلیغاتی نیز مانند سایر اجزاء بازاریابی می‌توانند به صورت تنها یا در کنار راهکارهای دیگر استفاده شوند. سوالی که ممکن است پیش آید این است که آیا اثربخشی هدایای تبلیغاتی در استفاده صرف آن‌ها بیشتر است، یا در بکار بردن توامانشان با یک آگهی چاپی و یا اصلا تفاوتی وجود ندارد. پاسخ چنین سوالی (مانند بسیاری از سوالات دیگر در مسائل مرتبط با علوم انسانی) وابستگی بالایی به متغیرها و پارامترهای زیادی دارد که عملا دادن جوابی که همیشه درست باشد را غیر ممکن می‌کند. به همین جهت در مقالات علمی معمولا تا حد امکان از تاثیر این متغیرها کاسته و جواب تنها در شرایطی خاص بررسی می‌شود.

در پژوهشی که قصد داریم نحوه‌ی انجام و نتایج آن را بررسی کنیم تاثیر استفاده از هدایای تبلیغاتی برای معرفی یک برند استفاده شده است (به جای تبلیغ یک برند آشنا). افراد شرکت کننده در آزمایش (که شرکت کنندگان در یک کلاس بازاریابی بودند.) به سه دسته تقسیم شده اند و آزمایش در دو مرحله با فاصله زمانی ۹ روز انجام شده است.

به دو دسته از دانشجویان تبلیغ چاپی شرکت SunnySpringBreaks.com داده شد: یک شرکت فرضی اینترنتی که خدمات مسافرتی ارائه می‌کند و به صورت خاص برای تعطیلات بهاره دانشجویان به آن‌ها خدمات می‌دهد.

تبلیغ SunnySpringBreaks

دسته سوم نیز تبلیغ چاپ شده منطقه توریستی اونتاریو کانادا داده شد و از هر سه گروه خواستیم که آگهی دریافت شده را از ابعاد مختلف ارزیابی کنند.

ادامه

کاربردهای هدایای تبلیغاتی

کاربرد هدایای تبلیغاتی در سراسر دنیا برای ترویج و ترفیع هویت برندها، محصولات و سازمان می‌باشد. این محصولات همچنین به عنوان هدیه در رویدادهایی نظیر نمایشگاه و معرفی محصولات استفاده می‌شوند. محصولات تبلیغاتی همچنین توسط سازمان‌های غیر انتفاعی برای رساندن صدای خود به مردم و معرفی رویدادهایشان نظیر راهپیمایی و هر اتفاق دیگری که به جمع آوری کمک‌های مردمی یاری رساند، استفاده می‌شود.

می‌توان گفت هر چیزی امکان مشخص شدن با لوگو یا نام یک سازمان برای استفاده به عنوان هدیه تبلیغاتی را دارد. با این وجود انواع معمول این کالا اقلامی هستند نظیر تی شرت، کلاه نقابی، جاکلیدی، پوستر، برپسب سپر، خودکار، لیوان دسته‌دار، پد موس و …. بزرگترین دسته محصولات تبلیغاتی پوشاک هستند که ۳۰ درصد آن را تشکیل می‌دهند. هدایای تبلیغاتی سازگار با طبیعت که با مواد بازیافتی و انرژی‌های تجدیدپذیر ساخته می‌شوند نیز در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی یافته‌اند.

هدیه‌های تبلیغاتی معمولا کوچک و ارزان هستند. با این وجود انواع گرانقیمت آن نیز استفاده می‌شود. به طور مثال به بازیگران و افراد سینمایی مشهور در جشنواره‌ها و رویدادهای اهداء جوایز، مواردی نظیر عطر، کالاهای چرمی و الکترونیکی با قیمت بالا داده می‌شود. این کمپانی‌ها پس از اهداء هدیه از این افراد درخواست می‌کنند که عکسی با محصول گرفته شود که در آینده برای اهداف تبلیغاتی شرکت استفاده شود. سایرین نیز اقلامی لوکس مانند کیف یاروسری را با امید اینکه آن را در میان مردم استفاده کنند ارائه کرده از آن برای ایجاد شهرت نام و نشان خود بهره می‌برند.

ایجاد آگاهی برای برند مهمترین دلیل استفاده از محصولات تبلیغاتی است. سایر کاربردهای هدایای تبلیغاتی شامل بهبود ارتباط با کارکنان، ایجاد رفت و آمد در نمایشگاه‌ها، روابط عمومی، ایجاد مشتریان جدید، تشویق توزیع کنندگان، معرفی محصولات جدید، برنامه‌های غیر انتفاعی، برنامه‌های انگیزش داخلی، توصیه شدن توسط خریداران و تحقیقات بازار است.

از دیگر کاربردهای هدایای تبلیغاتی می‌توان پررنگ کردن نام کاندیداهای انتخاباتی در امور سیاسی را نام برد. این محصولات توسط سازمان‌های غیر تجاری مانند خریه‌ها و مدارس نیز برای افزایش کمک‌های مردمی و آگاهی عمومی استفاده می‌شوند. یک مثال آن دست‌بند LiveStrong است که برای بالا بردن آگاهی در رابطه با سرطان و جمع اوری پول برای برنامه‌های جلوگیری از آن می‌بود. همچنین از این ابزار در بازاریابی چریکی نیز برای جلب توجه و اثر بخشی بصری بیشتر استفاده می‌شود.

سررسید چیست ؟

سررسید چیست؟ به زبان ساده سررسید یا سالنامه همان دفترچه یادداشت روزانه است با این تفاوت که هر صفحه آن دارای تاریخ میباشد . البته امروزه بر اساس کاربردهای فراوان در رشته های مختلف کاری انواع مختلف سررسید به وجود آمده اند که در زیر به شرح آنها میپردازیم ؛ همچنین به خاطر کاربردی بودن سررسید و همچنین عمر طولانی ( یکسال ) میتواند به عنوان یک محصول تبلیغاتی بسیار سودمند نیز مورد استفاده قرار گیرید .

سررسید را میتوان بر اساس اطلاعات صفحات داخلی ، نوع جلد ، نوع صحافی و حتی سایز سررسید طبقه بندی کرد که در زیر به توضیح هر کدام میپردازیم .

 

اطلاعات صفحات داخلی سررسید :

معمولاً از لحاظ محتوایی سررسید دارای ۳ بخش است :

ادامه

تبلیغات خلاقانه

در این تبلیغات ایده های بسیار جالب به کار رفته تا محصول در ذهن بیننده ثبت شود.

طراحی ست اداری

طراحی ست اداری اوراق اداری:

به مجموعه سربرگ، کارت ویزیت و پاکت نامه گفته می شود. در کنار آن ها، مواردی همچون کاغذ یادداشت، فلش کارت، کارت های اعتباری و پرسنلی، لیبل وسایل و … می توانند جایگاه داشته باشند.

 

سربرگ:

برگه ای است که بطور معمول در قطع A4 (7/29 × ۲۱ سانتیمتر) ارائه می شود و برای انجام امور نامه نگاری ادارات و موسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی که امکان حضور در سربرگ را دارند، عبارتند از: نشانه و عنوان، نشانی، عناوین مانند «تاریخ، شماره، پیوست» که با توجه به فایل های آماده برای نامه نگاری های اداری، بر روی سربرگ چاپ نمی شوند و تنها فضای لازم برای چاپ آنها توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ پیش بینی می شود. همچنین عناصر بصری تزئینی دیگر. بطور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربرگ پیش بینی می شود، این مورد به ویژه در سربرگ های ادارات دولتی بعنوان یک اصل رعایت می شود. اگر چه در سایر موارد طراح می تواند با توجه به روحیه و محدوده ی فعالیت سفارش دهنده، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند.
بدیهی است که محل قرارگیری آرم نباید لطمه ای به کاربری اصلی سربرگ (ضرورت نگارش متن بر روی آن) وارد کند. قرار گرفتن نشانه و عنوان در سمت چپ یا راست (بالا) سربرگ بستگی به شکل و جهت نشانه دارد، ولی بطور معمول در سربرگ های دولتی نشانه در سمت راست بالا قرار می گیرد تا امکان درج تاریخ و شماره نامه در سمت چپ بالا میسر باشد، زیرا درج موارد یاد شده در سمت چپ این امکان را فراهم می کند تا پس از آرشیو و بایگانی نامه های وارده، دستیابی به نامه های مورد نظر بر اساس شماره و تاریخ نامه (در هنگام ورق زدن پرونده بایگانی شده سریع تر انجام پذیرد.) ابعاد نشانه، اگر چه متأثر از شکل گرافیک آن قابلیت کوچک و بزرگ شدن خواهد داشت ولی غالباً محدوده ای بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر مربع را به خود اختصاص می دهد. اندازه قلم عنوان نیز بسته به کوتاه یا مفصل بودن آن بین ۱۰ پوینت تا ۱۴ پوینت تعریف و معمولاً با قلم ضخیم ارائه می شود. لازم به توضیح است در صورتی که عنوان طولانی باشد، امکان شکستن آن به دو یا سه خط مقدور است و اغلب بخش های اصلی عنوان را با قلم بزرگ تر از بخش های دیگر قید می کنند. عنوان بلافاصله در کنار آرم قرار می گیرد و بر حسب شکل آرم و ضرورت های دیگر، در پایین، چپ یا راست نشانه جای خواهد گرفت. اگر چه محل قرار گیری عنوان بسته به شکل کلی سربرگ قابل تعریف است اما قرار گیری عنوان در بالای نشانه ی فرضی دور از ذهن است. نوع قلمی که برای عنوان استفاده می شود باید با گرافیک آرم و محدوده فعالیت صاحب آن متناسب باشد. نشانی اغلب در سربرگ قید می شود. اندازه ی قلم نشانی نیز متاثر از کوتاه یا بلند بودن آن محدوده ای بین قلم ۸ تا ۱۲ پوینت نازک خواهد داشت، اگر چه نوع فونت قلم انتخابی در اندازه ی قلم بسیار تعیین کننده است.
همچنین نحوه چیدمان نوشتار نشانی نیز تحت تاثیر دیگر عوامل بصری، می تواند چپ چین، راست چین، وسط چین و یا حتی چیدمانی نامنظم و ساختار شکن داشته باشد.
عناصری که در سربرگ قید می شوند از حاشیه های سربرگ فاصله خواهند داشت (این حاشیه ها از یک سانتیمتر کمتر نخواهند بود). در طراحیگرافیکی سربرگ باید توجه داشت زمینه ی سربرگ حتی الامکان فاقد رنگ باشد، زیرا در صورت عدم رعایت این امر، در هنگام کپی گرفتن یا ارسال سربرگ بوسیله فکس، زمینه ی نسخه ی تکثیر شده، تیره و فاقد کیفیت و کاربرد خواهد بود. همچنین گرفیک اجرا شده برای سربرگ باید به گونه ای باشد تا مشکلی برای نگارش متن و خواندن آن ایجاد نکند. نهایتاً بسته به موضوع و محدوده فعالیت و همچنین نظر سفارش دهنده، محدودیت های ذکر شده امکان کمرنگ شدن دارند و طراحی سربرگ هایی با اقطع های متفاوت و گرافیک متنوع امکان پذیر خواهد بود.
قطع A5 (8/14 × ۲۱ سانتیمتر) پس از قطع A4 در اولویت طراحی قرار دارد. معمولاً این قطع برای مکاتبات داخلی و یا متن های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشت اگر چه ابعاد سربرگ های A5 نصف سربرگ های A4 است اما نباید عناصر بصری را نیز به همین نسبت کوچک کرد، بلکه باید دقیقاً و مجدداً انتخاب قلم نوشتار و ابعاد عناصر بصری انجام پذیرد. نحوه گرافیک سربرگ در قطع های گوناگون، معمولاً یکسان است و تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند.

کارت ویزیت:

کارتی در ابعاد استاندارد ۵×۹ سانتیمتر است که بر روی مقوا با گراماژ گوناگون ارائه می شود. کارت ویزیت در حقیقت نخستین مانور تبلیغاتی برای یک موضوع است. (بویژه برای اشخاص حقیقی) عناصر بصری که بطور معمول در کارت ویزیت قابلیت حضور دارند عبارتند از: نشانه و عنوان، مختصری از محدوده فعالیت و نشانی. افقی یا عمودی بودن کارت ویزیت بستگی به چگونگی تصاویر و نوشتار آن دارد. در طراحی گرافیک کارت باید محدوده ای خالی از عناصر نوشتاری و تصویری پیش بینی شود تا گرفتن کارت از آن قسمت انجام گیرد.
اندازه قلم ها در کارت ویزیت غالباً از ۱۲ پوینت بیشتر نخواهد بود. همچنین تنوع استفاده از فونت های گوناگون به نسبت سربرگ متداول تر خواهد بود، اگرچه باید توجه داشت این تنوع استفاده، نباید بیش از ۲ تا ۳ فونت باشد، ضمن آنکه تمامی آنها نیز باید با یکدیگر مشابهت بصری داشته باشند.
استفاده از عکس های با جزئیات، بدلیل عدم امکان بزرگ نمایی آنها، کمتر توصیه می شود. کارت ویزیت نیز متناسب با محدوده فعالیت موضوع و نظر سفارش دهنده قابلیت حرکات فانتزی را خواهد داشت (به استثنای ادارات دولتی).
اگر چه ابعاد کارت ویزیت بیشتر بصورت استاندارد استفاده می شود ولی در صورتی که کارت بصورت عمودی طراحی شود، کاستن از پهنای کارت (۲ تا ۴ میلیمتر) سبب زیباتر شدن قطع خواهد شد.توجه به تراز کردن انتها و ابتدای خطوط و نوشتار با یکدیگر و با تصاویر و فرم ها می تواند گرافیک کارت را قوام بخشد و بر زیبایی چیدمان بیفزاید.

پاکت نامه:

ابعاد پاکت نامه معمولاً متناسب با ابعاد سربرگ (A4) تعیین می شود. بهتر است ابعاد پاکت مورد نظر در حالت بسته شده، یک سوم ابعاد سربرگ به اضافه ی شش میلیمتر (پهنا و بلندا) باشد.
پاکت نامه نیز دارای نشانه و عنوان است و درج نشانی بر روی آن الزامی است. محل قرارگیری نشانه و عنوان معمولاً در نیمه ی سمت چپ و بالاست. نشانی نیز قاعدتاً در پایین سمت چپ قید می شود. چیدمان عناصر موجود در پاکت نامه بیشتر در حالت افقی انجام می گیرد.
آنچه باید مورد توجه باشد، خالی نگهداشتن نیمه ی بالا و سمت راست پاکت جهت الصاق تمبر و انجام عملیات پستی است (در صورتی که هزینه پست پیشاپیش محاسبه شده باشد، استفاده از این بخش، نیز بلامانع است) البته مقصود از خالی بودن این بخش، عدم درج اطلاعات نوشتاری و تصاویری نظیر آرم است و استفاده از خطوط و فرم های تزئینی امکان پذیر خواهد بود، اگر چه همین موارد نیز بایستی با احتیاط انجام شود چرا که نصب تمبر و مهرهای پستی اثر گذاری خود را خواهند داشت.
نکته ی پر اهمیت در طراحی ست اوراق اداری، ضرورت هماهنگی بصری در تمامی محصولات آن است. به عبارت دیگر یک هویت مشخص باید در میان سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت پرسنلی و … موجود باشد.
این هویت بصری مشترک می تواند از طریق ارائه ی عناصر بصری تزئینی مشترک و یا با نحوه رنگ پر دازی و چیدمان مشابه و … ایجاد شود.
بطور معمول نقطه شروع طراحی اوراق اداری از سربرگ یا کارت ویزیت است و سپس بر اساس الگوی اولیه، موارد بعدی شکل خواهند گرفت، ضمن آنکه در هر مرحله امکان بازنگری و تغییر بر روی موارد انجام شده پیشین محتمل است.

راهنمای آماده کردن فایل چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب

شما پس از اتمام کار و تدوین منطقی مطالبتان باید مقدمه ای مناسب برای اثر خود بنویسید و فهرست(بدون شماره گذاری)تهیه کنید و پس از ویراستاری نسخه نهایی را برای صفحه آرایی آماده کنید.
پس از صفحه آرایی،کتاب برای طی مراحل قانونی اخذ مجوز چاپ آماده است. 

 راهنمای آماده کردن فایل:

برای بدست آوردن تعداد حدودی صفحات کتاب خود می توانید بدین صورت عمل کنید:

برای تبدیل کتاب به سایز رقعی اندازه سایز را ۱۴٫۵ در ۲۱ و Margins را ۲ بگذارید.

برای تبدیل کتاب به سایز وزیری اندازه سایز را ۱۷٫۵ در ۲۵ و Margins را ۲٫۲ بگذارید.

تمامی فاصله ها به سانتی متر هستند.
برای آماده کردن فایل کتاب اندازه ها را به روشی که ذکر شد تنظیم کنید. برای شماره گذاری صفحات دقت کنید که شماره گذاری دقیقا از همان صفحه اول شروع میشود. در واقع صفحه بسم ا… صفحه شماره یک است.(شماره گذاری صفحات را بصورت شروع الفبایی و بعد عددی نگذارید).
بهترین کار برای درست عمل کردن به این صورت است که کتابی را که تقریبا هم موضوع کتاب شماست به دست بگیرید و مطابق با آن صفحات خود را تنظیم کنید.
صفحه۱: بسم ا…. صفحه ۲:سفید صفحه۳: عنوان کتاب و نام نویسنده یا مترجم صفحه۴: این صفحه مختص فیپا و شناسنامه کتاب است که توسط ناشر تهیه میشود که شمامیتوانید آن را سفید بگذارید.
صفحات بعدی شامل فهرست، مقدمه، تقدیم و …… و مطالب اصلی است که کاملا میتوانید با سلیقه خود آن را تکمیل نمایید.
نوع فونت: در واقع هیچ قانون و استاندارد اجباری برای تعیین نوع فونت کتاب وجود ندارد و کاملا سلیقه ای میباشد.البته برای متون فارسی حتما از فونت فارسی استفاده نمایید. برای کتابهای رقعی فونت ۱۲ تا ۱۳ و برای کتابهای وزیری ۱۲٫۵ تا۱۴ مناسب است.

نکاتی درباره صفحه آرایی و آماده کردن فایل برای کسانی که خود میخواهند صفحه آرایی کتاب خود را انجام دهند:
برای آماده کردن فایل کتاب اندازه ها را به روشی که ذکر شد تنظیم کنید. برای شماره گذاری صفحات دقت کنید که شماره گذاری دقیقا از همان صفحه اول شروع میشود. در واقع صفحه بسم ا… صفحه شماره یک است.(شماره گذاری صفحات را بصورت شروع الفبایی و بعد عددی نگذارید).

شما میتوانید کل کتاب خود را با توجه به سلیقه خودتان صفحه آرایی نمایید. گذاردن هدر و نوع چینش آن و شماره صفحات نیز سلیقه ای است.فقط باید دقت نمایید که در صورتی که هدرهای متفاوت برای صفحات زوج و فرد در نظر گرفته اید باید شماره صفحه حتما در قسمت بیرونی کتاب قرار گیرد.شماره صفحه در صفحات فرد منتهی الیه سمت چپ و صفحات زوج منتهی الیه سمت راست باشد.

در پایان فایل رو به صورت پی دی اف درآورده و پس از چک کردن ،تحویل انتشارات دهید.

اصول طراحی پوستر ۲

سرچشمه های پوستر را، همچون مصورسازی، در گذشته های دور می توان جستجو کرد. به یک معنا، نقوش بر جسته آشوری ، ایرانی و رومی، نوعی پوستر بوده اند، زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر، توصیف می کردند که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکمه بود. به علاوه در مصر و رم باستان ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است. یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که کشف شده، پاپیروسی است که پاداش برای باز گرداندن یک برده فراری در مصر اعلام کرده. آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد، حتی بعضی از اینها دارای تصویر نیز بود.

آگهی های همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد. از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی که اغلب متشکل از حروف چاپی بودند رایج گشت اما فن چاپ می بایست مراحل پیشرفته تری را طی کند تا امکان پیدایش پوستر مصور رنگی فراهم گردد. همان طور که قبلا اشاره نمودیم ابداع روش لیتوگرافی نقش مهمی را در گسترش چاپ رنگی سریع و ارزان ایفا کرد. البته فن چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی در پیدایش هنر پوستر سازی موثر نبود، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی که نوع جدیدی از ارتباطات همگانی را که زاییده پیچیدگی زندگی مدرن شهری بود به همراه خود آورد عامل اصلی بود. در پوستر های اولیه که وظیفه معرفی یک کالا یا یک اثر هنری را بر عهده داشتند کلمات و حروف تنها به اطلاع رسانی پوستر کمک می کردند و به عنوان یک عنصر بصری در اندازه های مختلف فضای پوستر را در می گرفتند.
آگهی های نمایش اولین نمونه های آگهی دیواری بودند که ضمن تحول ، اصول و قواعد پوستر سازی را پی ریزی کردند . در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی ، بخصوص در انگلستان ، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود ، و مردم از نمایش استقبال می کردند .

در آن زمان به تماشاچیان قبض هایی می دادند که هم کارکرد بلیط را داشت و هم برنامه در آنها توضیح داده می شد . قبض ها ی مذکور با حروف چاپی معمول در مطبوعات چاپ می شدند ، ولی در صفحه آرایی آنها دقت زیاد مبذول می گردید .
بعدها با بزرگتر شدن ابعاد قبض ها ، آنها را بر دیوارها می چسباندند . بدین طریق « آگهی های نمایش » بمنصه ظهور رسید . در طرح و صفحه آرایی آگهی های مذبور مهارت های خاصی به کار می رفت تا تنوع و فراوانی مطلب ، حالت خشکی و یکنواختی بوجود نیاورد. به این منظور از انواع بسیار متنوع حروف چاپی که ابداع شده بود ، استفاده های مناسب می کردند و گاهی نیز تصویر کوچکی بر آن می افزودند . صفحه آرایی این نوع آگهی ها ، خاصه در هنر پوستر انگلستان ، به نحوی استمرار یافت و حتی امروزه هم اثرات خود را بر جای گذاشته است .
تدریجا ، آگهی های همگانی از آگهی های مربوط به تماشاخانه ها فراتر رفت و تبلیغات مغازه ها ، حراج ها ، وسایل حمل ونقل و مسافرت را در برگرفت .
در این آگهی ها ، گاهی حروف چاپی به صورت یک منحنی در بالای صفحه تنظیم می گردید ، و سایر مطالب بطرز زیبا و چشمگیری در صفحه آگهی گنجانده می شد . پیشرفت صنعت چاپ و پیدایش هنر عکاسی با ایجاد تحولی شگرف در طراحی پوستر به تدریج تصاویر را به درون پوستر ها کشاند تا پوستر ها به ترکیبی از نوشته و تصویر بدل شوند.
در این شرایط بود که طراح پوستر مجبور شد برای انتقال پیام به مخاطب به فراگیری اصول زیبا شناسی بپردازد و این امر رفته رفته به اصول و قواعد طراحی پوستر هویتی مستقل بخشید.
در واقع با ورود تصاویر به پوستر ها نه تنها از اهمیت نوشتار در آنها کاسته نشد بلکه به ایجاد جنبشی جدید در نحوه طراحی حروف پوستر انجامید. پوستر رنگی مصور،با نام هنرمندی فرانسوی به نام ”ژول شره“ آغاز می گردد.”شره“ با نقاشان امپر سیونیست آشنایی داشت و در کار خود از رنگهای درخشان آثار آنان بهره فراوان برد.چاپ حکاکی، با نقطه کاری، قلم زنی روی فلز و غیره،روشهایی بودند که با بهره گیری از آنها توانست به انواع قابل ملاحظه ای از رنگها و طرحها دست یابند.
در مبحث پوستر نمی توان از نام ”هانری تولوزلوترک“ صرف نظر نمود. وی نقاشی فرانسوی است که در دهه آخر قرن نوزدهم در حوزه هنر پوستر خود نمایی کرد. آثار او بر اساس قدرت وی در طراحی و تسلطش بر لیتوگرافی بنا گردیده است.
برحسب موضوع پوستر دارای مخاطب خاص یا عام است. ولی مهمترین زمینه آن جذب مخاطب است٫ که نفش اصلی را در این میان رنگ و فرم پوستر ایفا می کند در هنگام طراحی یک پوستر باید در مرحله اول موارد استفاده آن مورد نظر قرار گیرد .
امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است ، تبلیغاتی همگانی و موثر در زندگی ، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات ، عرصه خدمات و کالاها و … ، تبلیغاتی برای فراخوانی ، هشدار دادن ، باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن ، … و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود پوستر است ، که در دید همگان عرضه می شود و به دلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

محل نصب پوستر ، جنس پوستر ، چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ پوستر ، وسایل نصبی پوستر و … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم .
از نظر تبلیغات پوستری موفقتر است که با متنی کوتاه٫ خلاصه٬ موجز و گویا پیام اصلی را برساند. این متن هر چه کوتاهتر و گویاتر باشد٫ نتیجه بهتر خواهد بود. علت این امر نیز به رسالت اصلی پوستر که نصب در خیابان ها و معابر پر رفت و آمد است باز می گردد. چون اولین هدف آن کشاندن رهگذران به سمت خود باقی گذاردن تاثیر در ذهنشان دومین هدف پوستر است.
پس باید به گونه ای از ترکیبات بصری ( همچون رنگ٫ خطوط و …) استفاده کرد که نگاه بیننده پس از دیدن پوستر٫ جذب آن شده٫ بر روی شعار مورد نظر ثابت بماند.
بهترین محل برای نصب پوستر میدان دید-افق دید- رهگذران است. اگر پوستری را بالاتر نصب کنیم کمتر دیده می شود( به یک دلیل واضح و بسیار روشن: کسی موقع راه رفتن بالای سرش را نگاه نمی کند.) همچنین است نصب پوستر در ارتفاع پایین به علت گرفتن دید عابران.
به جهت بزرگی اندازه٫ برای بهتر دیده شده باید کمی از پوستر فاصله گرفت. پس کوچه های باریک و تنگ مکان مناسبی برای نصب نیست.

انواع پوستر از نظر نوع پیام:

پوستر خبری: حاوی خبر و پیامی مصور است٫ برای یک گروه یا تمامی افراد جامعه. این پوسترها خبری را ( از هر زمان-گذشته٫حال یا آینده-) به مخاطب می دهند.
شامل اطلاعاتی مختصر درباره آن رویداد هستند. مثلا پوستر یک جشنواره سینمایی از زمان٫ مکان٫ رویه ی جشنواره و چندمین دوره برگزاری آن خبر می دهد.

پوستر هدایت کننده: راهنماهای مصوری برای مردم که آن ها را به انجام کاری ترغیب یا از انجام آن نهی می کنند. مانند پوسترهایی برای ترک سیگار و اعتیاد به مواد مخدر طراحی شده اند و یا پوسترهایی که اکنون در سطح شهرها برای ترغیب به واکسیناسیون دیده می شوند.

پوسترهای تجاری:
تصویر یک کالا یا محصول بازرگانی که برای تبلیغ آن کالا یا محصول به کار می رود. همچنین برای تبلیغ یک موسسه یا خدمات آن ها.

پوسترهای تزیینی: برای تزیین و زیبایی بخشیدن به محل نصب یا شناساندن شخص یا محلی خاص به کار می رود.

به طور کلی بر سه قسمند:
۱- نقش و رنگ( هر دو با هم یا جدا) بدون حروف برای تزیین.
۲- نقش و رنگ٫ بدون حروف برای شناختن بهتر یک شخص معروف.
۳- منظره یا نمونه های نقاشی.

ویژگی های یک پوستر موفق :

۱٫سادگی در پوستر:سادگی مقوله است که در اغلب محصولات گرافیک جهت سرعت بخشیدن به درک مفهوم استفاده می کنیم.در پوستر نیز سادگی را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ایجاد میکند.پرهیز از سادگی سبب بروز گنگی و پیچیدگی در پوستر می گردد.

۲٫گویایی در پوستر:گویای یعنی با نگاه اولیه به پوستر،کلیت موضوع را دریافت کنیم.در توضیح ساده تر می توانیم بگوییم فضای پوستر نباید بی ربط از موضوع آن باشد.

۳٫جذابیت رنگی در پوستر:پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه کنندگی را در بر بگیرد.شاید مهم ترین فاکتور جذابیت در پوستر رنگ باشد.طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی می بایست رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به کار ببرد.

۴٫ انتخاب کادر مناسب:انتخاب کادر مناسب می بایست پیش از طراحی پوستر صورت پذیرد.کادر عمودی کادری است خبری و هر چه کادر باریکتر باشد خبر تند و تیز تر به مخاطب منتقل می شود یا به تعبیری دیگر رسمی ترین و با سلابت ترین کادر در پوستر،کادر عمودی است.کادر افقی کادری است آرام و ساکن که عجله ای برای انتقال پیام ندارد.مضامین داستان گونه،مذهب و طبیعت را می توان در غالب این کادر در نظر گرفت.کادر خشتی یا مربع کادری است دوستانه و دموکراتیک.این کادر برای موضوعاتی همانند صلح ،آشتی و کودکان مناسب است.

۵٫ترکیب بندی: مناسب فرم و رنگ در پوستر:قرارگیری مناسب عناصر ما در کادر پوستر نیازمند آشنایی طراح با شناخت کادر و کمپوزسیون مناسب است.
کمپوزسیون یعنی ترکیب بندی به جا و مناسب فرم در کادر به نحوی که یک طرح واحد را تدائی کرده و چشم نواز باشد.گروهی از رنگها در کنار یکدیگر جلوه ای زیبا و مناسب دارند.طراح با علم رنگ شناسی خود می بایست به درستی رنگهای مورد نیاز طرح را انتخاب کند.

۶٫هماهنگی بین عناصر:عدم پراکندگی فرم و عناصر پوستر به نحوی که طرح واحدی را تداعی کنند.

۷٫خلاقیت درطراحی پوستر:بدین معناست که طرح ما حاکی از ایده ای مبتکرانه و خاص بوده و مخاطب را پس از دریافت آن ایده به وجد آورد.این ایده مبتکرانه عامل جذابیت را در پوستر تقویت کرده و باعث ماندگاری آن می گردد.

۸٫خوانایی در پوسترهای نوشتاری:اگر پوستر ما به لحاظ ساختار و شکل کلی طرح نوشتاری است.در حیطه فاکتور خوانایی این اهمیت ندارد که نوشتار از چه نوع فرم و یا جلوه های خاصی در طراحی بهره برده است،بلکه این مهم است که نوشتار حاوی غلط املائی در رسم الخط نوشته شده نبوده و مخاطب پس طی ایهام توانایی خواندن آن را پیدا کند.

۹٫اجرای مناسب در پوستر:اجرای مناسب در طراحی پوستر بدین معناست که طرح نهایی عاری از ضعف و اختلال در اجرا بوده و ایده پوستر به نحو شایسته اجرا شده باشد.بعد از فاکتور خلاقیت ویژه مهم ترین فاکتور اجرای مناسب است.توضیح اینکه طراح گرافیک در واقع طراح ایده است و چه خوب است که اجرای اثر نیز بر عهده خود او باشد،در عین حال ممکن است اجرا در پوستر به اشخاص دیگری محول کند.در فاکتور خلاقیت ویژه به اهمیت ایده ناب به عنوان مهم ترین فاکتور پوستر اشاره شده اما باید این جمله را به خاطر سپرد:یک پوستر که ایده ندارد اما دارای اجرای مناسب و حرفه ای است به مراتب بهتر است از پوستری که ایده ای مناسب دارد،اما اجرای آن ضعیف است.بنابراین طراح گرافیک می بایست با انواع تکنیک ها و نرم افزارهای مختلف اجرایی آشنا باشد.

۱۰٫حروف گذاری مناسب تیترهای فرعی و اصلی(Layout):
انتخاب فونت یا قلم مناسب با موضوع پوستر،انتخاب رنگ مناسب حروف.(تیتر اصلی و فرعی)چیدمان مناسب در کادر پوستر به نحوی که المان یا طرح اصلی ما در پوستر لطمه نخورد و چه بسا آن را تقویت کند Layout یا حروف گذاری مناسب می گویند.

Call Now Buttonتماس با ما